Publicerad: 2023-11-08

Studenters psykiska hälsa i fokus för Folkhälsomyndighetens kampanj

NYHET Folkhälsomyndigheten genomför just nu en pilotkampanj tillsammans med Studenthälsan för att öka unga vuxnas kunskap och förståelse för psykisk hälsa och ohälsa och vad man kan göra för att må bättre. I ett första steg riktas kommunikationen på svenska till studenter vid universitet och högskolor. Umeå universitet deltar som ett av flera pilotlärosäten i den särskilda satsningen som pågår under vecka 45 - vecka 48.

Psykisk hälsa i fokus för Folkhälsomyndighetens kampanj till studenter

Just nu genomför Folkhälsomyndigheten en pilotkampanj för att öka unga vuxnas kunskap och förståelse för psykisk hälsa och ohälsa och vad man kan göra för att må bättre. I ett första steg riktas kommunikationen på svenska till studenter vid universitet och högskolor. Umeå universitet deltar som ett av flera pilotlärosäten i den särskilda satsningen som pågår under vecka 45 - vecka 48.

Under kampanjperioden kommer universitetets studenter att nås av kommunikation om psykisk hälsa från Folkhälsomyndigheten på bland annat universitetets sociala medier, webb, digitala skärmar och affischtavlor.

Vid Umeå universitet är det Studenthälsan som samordnar deltagandet som pilotlärosäte, vilket bland annat innefattar att bidra med målgruppskännedom och praktiska erfarenheter. Utöver det har Folkhälsomyndigheten fått inspel på arbetsmaterialet från studentkårer vid universitetet. Umeå universitet deltar som pilotlärosäte tillsammans med bland andra Göteborgs universitet, Malmö universitet och Karolinska Institutet.

Din psykiska hälsa

Folkhälsomyndigheten har tagit fram ljudupplevelser i 3D om vad du kan göra för att må bra eller bättre. Klicka på länken för att kunna lyssna på Tanke - ljudupplevelser i 3D.

Att må bra som ung student

Alla har en psykisk hälsa och hur vi mår varierar genom livet. Besök  dinpsykiskahälsa.se som är Folkhälsomyndighetens sajt om att vara ung vuxen, att må bra och hur man hanterar de utmaningar man möter i vardagen. Det finns fakta, tips och råd som hjälper dig att ta hand om din psykiska hälsa. Klicka länk om du vill veta mer om hur du kan må bra som ung student.

Bakgrund till kommunikationssatsningen

Folkhälsomyndigheten har sedan 2021 i uppdrag att förmedla kunskap och föra dialog med allmänheten om psykisk hälsa och suicidprevention. Under hösten 2023 påbörjar Folkhälsomyndigheten en särskild kommunikationssatsning som i ett första steg riktas till studenter på universitet och högskolor. Syftet är att öka unga vuxnas kunskap och förståelse för psykisk hälsa och ohälsa och vad man kan göra för att må bättre, med utgångspunkt i utmaningen att gå från barn till vuxen.

Besök Folkhälsomyndighetens kampanjwebb.

Om du som student har frågor om kampanjen kan du kontakta Folkhälsomyndigheten.