Publicerad: 2021-05-28

Folkhälsostudent utsedd till årets Global Swede

NYHET Sergio Flores, student på masterprogrammet i folkhälsovetenskap med inriktning mot hälsoekonomi, är utsedd till Umeå universitets Global Swede 2021. Fredagen den 28 maj arrangerade Utrikesdepartementet, i samarbete med Svenska institutet en digital diplomeringsceremoni. Innan ceremonin fick Sergio ta emot diplom av vicerektor Heidi Hansson utomhus på campus i Umeå.

Text: Jessica Bergström Grahn

Det är Svenska Institutet som på uppdrag av Utrikesdepartementet, för elfte året i rad, bjuder in Sveriges lärosäten att nominera en student från ett land utanför EU/EES till Global Swede. Under ceremonin uppmärksammas utländska studenter som har utmärkt sig inom områden kopplade till innovation och entreprenörskap och visat sig vara goda representanter för både Sverige och det egna landet.

Jag känner mig mycket hedrad och tacksam för att representera Umeå universitet, en plats som har gett mig så mycket de senaste åren.

Sergio Flores kommer från Honduras och läser sin sista termin på masterprogrammet i folkhälsovetenskap med inriktning mot hälsoekonomi.

- Jag känner mig mycket hedrad och tacksam för att representera Umeå universitet, en plats som har gett mig så mycket de senaste åren, säger Sergio Flores.

Världen efter pandemin kommer att medföra många och nödvändiga förändringar inom offentlig politik, näringsliv och akademi, menar Sergio. För att dessa förändringar ska kunna ske och förbättra människors liv så behövs ett evidensbaserat och innovativt ledarskap, särskilt i resursbegränsade miljöer. Jag känner mig mycket glad och tacksam för att både Umeå universitet och den svenska regeringen, genom Svenska institutet och Global Swede, uppmuntrar och stöder denna typ av akademiskt drivna ledarskap över hela världen, säger Sergio.

Sergio Flores är en mycket uppskattad och hängiven student

Global Swede är en del av arbetet med att bygga långsiktiga relationer med internationella studenter i Sverige.

– Sergio Flores är en mycket uppskattad och hängiven student. Han har bland annat engagerat sig i sitt programs utveckling, kommer ofta med idéer på förbättringar och har varit mentor för nya studenter. Vi är stolta över att ha Sergio som ambassadör för Umeå universitet och Sverige, säger Heidi Hansson, vicerektor vid Umeå universitet.

På den digitala ceremonin deltog Anna Hallberg, Utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor, och Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet, och gratulerade Sergio och andra excellenta internationella studenter.

Representanter från över 20 svenska lärosäten deltog.

För frågor

Vänligen kontakta Ingrid Svensson, enhetschef vid International Office,
eller Sergio Flores, +46 (0)769318063.