Publicerad: 2015-03-09

Föreläsning; Mitt liv ….och mina sätt att hantera eländesuppväxt

NYHET Socialt arbete har glädjen att bjuda in till en föreläsning där deltagarna får ett unikt tillfälle att ta del av en ung kvinnas gripande berättelse om sin uppväxt. Detta är en sann historia om ett gatubarns omvälvande resa från djungel till gata, från skjul till barnhem i Brasilien och så småningom som åttaåring till familjehem i ett välmående villaområde i Vindeln, Norrland.

Om föreläsningen:

Christina kommer att berätta öppenhjärtligt om sitt liv i djupaste fattigdom på gatan i Sao Paulo. Deltagarna kommer få ta del om hur hennes liv som svältande och utsatt gatubarn såg ut i realiteten.

Hon kommer även berätta om hur hon omgående förväntades smälta in i det svenska samhället utan att någon hjälpte henne bearbeta vare sig sina vidriga upplevelser eller hennes stora sorg. Christina kommer dela med sig om sina skuldkänslor över att ha överlevt, ångesten över att ha lämnat sin mamma och om sorgen då hon miste sin svenska adoptivmamma alldeles för tidigt.

Deltagarna kommer kort sagt få ta del av en gripande historia på ett oerhört personligt och naket sätt. Detta är en historia om att klara av riktigt svåra odds och elände men också om att hantera lämnade rötter och speciella erfarenheter i det dagliga, fortsatta (svenska) livet.

Praktisk information

12/3 hsal 213 samhällsvetarhuset

15-17 Christine Rickardsson om att hantera erfarenheter som gatubarn och riktigt svåra odds i livet

Redaktör: Andre Tetting