Publicerad: 2014-04-09

Föreläsningar om samhällets utmaningar på Kunskapskanalen

NYHET Den 14–20 april sänder Kunskapskanalen föreläsningar från temadagen "Samhällets utmaningar" som Umeå universitet och SLU i Umeå anordnade tillsammans. Från Umeå universitet medverkar Annika Nordlund, Yngve Gustafson, Lena Berggren och Micael Jonsson. Moderator är Sverker Olofsson.

Samhället står inför stora utmaningar. Global uppvärmning, demografiska förändringar, främlingsfientlighet, brist på naturresurser, vatten och energi är några av de frågor som uppmärksammats. För att vi ska kunna anta dessa utmaningar krävs handlingar baserade på kunskap.

Umeå universitet och SLU i Umeå presenterade därför under en eftermiddag den 5 mars intressant forskning på temat. UR Samtiden fanns på plats i Umeå för att filma. Föreläsningarna sänds i Kunskapskanalen den 14–20 april.

Att transportera människor

Bilen är ett starkt och bra färdsätt för många människor. Kanske för bra. Att minska bilåkandet är en samhällets största utmaningar. Annika Nordlund, forskare i psykologi, talar om hur vi kan vända vår inställning till bilåkandet trots att mycket av samhället bygger på bilism.Måndag 14 april 16.05-16.35
Söndag 20 april  12.40-13.10

Se föreläsningen på UR Samtidens hemsida

Så påverkas vår miljö av läkemedel

Vi svenskar använder ungefär 1000 ton läkemedel varje år. Resterna av dem hamnar i våra vattendrag. Micael Jonsson, forskare i ekologi, berättar vilka effekter läkemedlen har på miljön.

Måndag 14 april 17.55-18.20
Söndag 20 april 14.25-14.50

Se föreläsningen på UR Samtidens hemsida

Sant och falskt om det goda åldrandet

Åldrandet drabbar alla. Slutet är döden, men vägen dit kan bli ganska jobbigt för de flesta. Yngve Gustafson, professor i geriatrik, berättar varför åldrandet ofta inte blir bra.

Måndag 14 april 18.20-19.00Fredag 18 april 16.55-17.30
Söndag 20 april 15.20-16.00

Detta är fascism

Fascismen har inte varit så stark i Europa sedan 1930-talet. Men vad är det som drar folk till fascismen? Historikern Lena Berggren förklarar, med utgångspunkt i mellankrigstidens europeiska fascism, ideologins mekanismer.

Tisdag 15 april 18.25-19.00
Söndag 20 april 14.50-15.20