Publicerad: 2014-02-27

Föreläsningar som UCGS samarrangerar under mars 2014

NYHET Under mars månad kan du ta del av föreläsningar i samband med UMEÅ-REGIONEN LÄSER - Lars Widdings roman Pigan och härligheten samt LITTFEST - om rebellen, humoristen och berättaren Alfild Agrell.

UMEÅ-REGIONEN LÄSER

2014 är Lars Widdings roman Pigan och härligheten den gemensamma bok som Umeåregionen läser. Många arrangemang ordnas under 2014 kring boken. UCGS deltar genom följande föreläsningar;

Lördag den 8 mars

Västerbottens Museum ordnar följande föreläsningar. UCGS samarrangerar Catharina Callemans föreläsning:

12.00 Introduktion, konferencier Britta Lindgren Hyvönen

12.00 Nissonluohti – kvinnojojken i Sverige

12.30 Du är queen – Kicki Fagerlund och Tove Liliequist

13.00 Sápmi 2000 bokrelease – fotografier av konstnär Lena Stenberg

13.45 Pigor – kvinnors situation idag - Catharina Calleman

14.30 Kvinnohistoriskt museum – museichef Maria Perstedt

15.00 Avslutning

15.30 Full packe – föreställning

Lokal: Västerbottens museum

Söndag den 9 mars

Föreläsning i pigdebattens spår om ett av temat i årets Umeåregionen läser-bok "Pigan och härligheten" av Lars Widding.

Catharina Calleman, docent i arbetsrätt vid Umeå Universitet och författare till boken ”Rena hem på smutsiga villkor” föreläser och samtalar om RUT-avdrag, svartjobb och arbetskraftsinvandring.

Lokal: Sagorummet, ålidhemsbiblioteket

Tid: Kl. 14.00

Arrangörer: Ålidhemsbiblioteket, ABF, Västerbottens museum och Umeåregionen läser.

Entré: 20 kronor

LITTFEST

ALFHILD AGRELL - REBELLEN, HUMORISTEN, BERÄTTAREN

Ingeborg Nordin Hennel presenterar sin senaste bok tillika den första biografin om den norrländska författaren Alfhild Agrell (1849–1923). Boken utkommer i samband med Littfest och vi får i ord och bild veta mer om denna kvinna som i sin tid retade Strindberg, roade Sverige och gäckade kritikerna.

Lördag den 15 mars på Umeå Folkets Hus, Rist

Arrangörer: Atrium Förlag, Umeå centrum för genusstudier, Umeå universitet, Kungl. Skytteanska Samfundet.

Inträde: Biljetterna köps på Bokcafé Pilgatan, h:ström – Antikvariat & Bokhandel eller Din Bok, eller på plats på Folkets Hus under Littfests öppettider fredag– lördag 9.30–17.00.Större grupper kan köpa biljetter direkt från Littfestkontoret .
Biljetter köps också via www.biljettcentrum, www.ticnet.se, 090-1333180, men då utgår en expeditionsavgift á 20:-/biljett.

Välkommen!

Redaktör: Maja Bonta