Publicerad: 2017-10-30

Föreläste om artificiell intelligens

NYHET Helena Lindgren, Johanna Björklund och Suna Bensch föreläste om sina forskningsområden inom artificiell intelligens.

I torsdags föreläste tre kvinnliga forskningsledare vid Umeå universitet om artificiell intelligens, AI, under evenemanget The Crossroad of Science and Society/Industry, ett samarbete mellan SPIN, #addher och institutionen för datavetenskap.

#addher är Sveriges största nätverk för kvinnor i IT-branschen som initierats och drivs av Sogeti.

Helena Lindgren, Johanna Björklund och Suna Bensch, samtliga från institutionen för datavetenskap, föreläste om AI och robotar, digital hälsocoaching och intelligent multimediaanalys.

Helena Lindberg föreläste om personanpassad digital coaching för bättre hälsa, där hon pratade om  IT som hjälp i vardagen för besluttagande gällande sin egen hälsa. En av frågorna Helena Lindberg lyfte till deltagarna var ”Vad krävs för att du skulle lyssna till råd om din hälsa från en intelligent och social digital hälsacoach?”.

Johanna Björklund föreläste om intelligent multimediaanalys, där hon jobbar med att få datorer att förstå innehåll i film. Johanna Björklund lyfte flera fördelar med detta, två av fördelarna var att man enkelt kommer kunna söka bland innehåll i filmer och att man enkelt kommer kunna bestämma åldersgränser på film, utifrån analys av dess innehåll.

Under Suna Benschs föreläsning fick deltagarna mer kunskap om AI-forskning och sociala robotar. Deltagarna fick svara på frågan vad de vill att AI och robotar ska göra för dem i vardagen, där några av svaren var ”hjälpa barnen med läxor”, ”städa”, ”laga frukost” och ”påminna om olika aktiviteter”.

Redaktör: Fanny Routovaara