Publicerad: 2011-11-01

Företag anställer gärna systemvetare

NYHET Det blev en lyckad dag för studenterna vid systemvetarprogrammet då två inbjudna Umeåföretag inom it-branschen, Sogeti och Nomura, var på plats vid Umeå universitet för att berätta om framtida arbetsmarknadsmöjligheter.

Temat för årets Systemvetardag som nyligen hölls vid institutionen för informatik vid Umeå universitet handlade om studenternas framtida yrkesmöjligheter. För att få näringslivets synpunkter på arbetsmarknaden hade it-företagen Nomura och Sogeti bjudits in, och båda företagen menade att man har ett stort behov av att anställa ny personal.
Ser positivt på framtiden

En av de som bänkat sig för att lyssna på företagen av Joakim Olsson som läser andra året på systemvetarprogrammet. Eftersom Joakim också är ordförande för Umeå Systemvetarförening, Umsys, har han även varit aktiv i planeringen av dagens program. Själv ser han med tillförsikt fram mot tiden efter studierna.

– Det ser ganska bra ut med möjlighet att få jobb, om man tittar på statistik över de som har läst systemvetarprogrammet, så det känns ganska bra. Jag har själv ett förflutet inom it-branschen, så det känns positivt för mig, jag tror jag har möjlighet att få jobb och känner ingen direkt oro, konstaterar Joakim Olsson, i en kort paus mellan föredragen.

Systemvetardagen anordnades av Umsys och Institutionen för Informatik tillsammans och till mötet med Nomura och Sogeti hade man bjudit in samtliga systemvetare på institutionen för att diskutera förväntningar på programmet samt framtida yrkesmöjligheter.

Har garanterat jobb

Mats Wikström från Nomura, med en utvecklingsavdelning i Umeå som utvecklar verktyg och plattformar för aktiehandel, håller med Joakim Olsson om att det ser positivt ut just nu på it-arbetsmarknaden.

–It-branschen är underbemannad som det ser ut idag. Jag skulle kunna säga att de studenter som går ut nu garanterat har jobb, berättar Mats Wikström för studenterna, och han menar att man både är intresserad av anställa nya unga men också äldre med mer erfarenhet.

Jörgen Bohlin från Sogeti bidrog också med en liknande positiv prognos över arbetstillfällen.

– Vi tror att ni studenter har en väldigt bra framtid. Vi har ett stort rekryteringsbehov, säger Jörgen Bolin, säljare på Sogeti, som i Umeå har vuxit till närmare 130 anställda och planerar att växa vidare.

Utvärderar programmet

– Systemvetardagen är ett utmärkt tillfälle för våra studenter att komma i kontakt med it-företagen och börja planera för sin framtida karriär, säger Ulrika H. Westergren, programansvarig för Systemvetarprogrammet. Under dagen utvärderar vi även programmet tillsammans, både studenter, lärare och inbjudna gäster, vilket ger studenterna stora möjligheter att göra sina synpunkter hörda, få återkoppling och direkt påverka sin utbildning.

Redaktör: Mikael Hansson