Publicerad: 2018-03-28

Företag får hjälp med onlineverksamhet

NYHET Masterstudenter på människa-datorinteraktion och sociala medier har hjälpt fyra olika start-ups samt BIC Factory att få fart på sin onlineverksamhet.

Under kursen Sociala och interaktiva medier har fem grupper studenter hjälpt olika start-ups samt BIC Factory med strategier kring deras onlineverksamhet, med ett särskilt fokus på sociala medier. Under kursens avslut visade studenterna sina förslag på förbättringar till företagen, där många uppskattade ideér presenterades.

En av grupperna, bestående av Philip Björkstrand, Alexander Colledge, Omar Haggag, Amanda Karlsson och Charlotte Lau, jobbade med företaget Organic Socks of Sweden. Ett av gruppens förslag var att engagera följare på sociala medier genom att exempelvis ställa frågor i inlägg och arrangera tävlingar. Anledningen till detta, berättade Amanda Karlsson, är att ju fler som kommenterar och interagerar med inläggen, desto mer spridning kommer inläggen att få och fler kommer att se dem.

Bild ovan: Philip Björkstrand, Charlotte Lau, Amanda Karlsson, Alexander Colledge och Omar Haggag var alla positiva till samarbetet med företaget och höll med om att projektet varit väldigt roligt och givande.

– Det har varit kul att få samarbeta med en riktig kund och att få se våra förslag uppskattas och verkligen användas av företaget, säger Amanda Karlsson.

– Det har varit en rolig kurs och Organic Socks of Sweden har varit otroligt enkla att arbeta med. Vi har träffats några gånger under arbetets gång och fått väldigt bra och konkret feedback, säger Philip Björkstrand.

Många av grupperna rådde företagen att kontinuerligt uppdatera sina sociala medier, för att underlätta tipsade studenterna om att ta hjälp av ett schema för att veta när och vad för innehåll som ska publiceras. Något annat som många av grupperna föreslog var att fundera över samespel mellan innehåll och de olika sociala medierna. Marinus van der Werf, Anton Persson, Semra Dedinja, Daniel Rundqvist och Tony Ohls, som jobbade med LefvaDesign, drog parallellen till ett hus.

— Tänk på olika sociala medier som olika rum i ett hus. Rummen i ett hus har alla ett eget syfte och fyller olika funktioner, men samtidigt är de sammankopplade på ett eller annat sätt. Tanken är att guida användare genom olika kanaler, där varje kanal har sitt eget specifika innehåll beroende på kanalens egenskaper, berättade Marinus van der Werf.

En av representanterna från BIC Factory var Kerstin Edvardsson, projektledare på BIC Factory, som fanns på plats för att lyssna till presentationerna. Under arbetets gång har hon fått mycket positiv respons från företagen och ser samarbetet som väldigt värdefullt.

– Det har varit så värdefullt för båda parter, studenterna har fått ta sina kunskaper och applicera dem på riktiga företag, medan företagen fått input och hjälp av studenterna med sina onlineverksamheter, säger Kerstin Edvardsson.

Redaktör: Fanny Routovaara