Publicerad: 2015-06-10

Företagsforskarskolan söker nya projekt

NYHET Nu söker Företagsforskarskolan för innovation och samverkan nya projekt där företag, stiftelse eller offentlig förvaltning arbetar tillsammans med en forskare under 4 år för att lösa ett gemensamt forskningsproblem för framtiden. Doktoranden ingår i en multidisciplinär forskargrupp och får under utbildningen ett skräddarsytt kurspaket för att vara förberedd för arbete utanför akademien.

Företagsforskarskolan finansierar 50 % av doktorandlönen i det sökta projektet under 48 månader, kostnader vid kurser som ges av Företagsforskarskolan samt full lön för 3 månaders praktik för doktoranden hos den externa parten. Den externa parten ska stå för 50 % av doktorandlönen med full kostnadstäckning under 48 månader inklusive sedvanlig löneökning enligt doktorandtrappan. Övriga kostnader som berör doktoranden, t.ex. drift- och resekostnader, ska den sökande säkerställa medel för.

Forskare som är anställd vid Umeå universitet och har rätt att vara huvudhandledare för en forskarstuderande kan söka en doktorandresurs. Ansökningar från samtliga ämnesområden är välkomna. En person vid den externa parten ska vara inkluderad som medsökande till ansökan och förväntas vara engagerad i samverkansprojektet under projekttiden och som mentor till doktoranden.

Doktoranden som ingår i Företagsforskarskolan kommer att vara antagen vid en institution vid Umeå universitet.

Ansökan ska lämnas in senast 9 oktober 2015.

Kontakt

Anna Linusson JonssonProfessor vid Kemiska institutionenFöreståndare för Företagsforskarskolan

Redaktör: Malin Vikström