Publicerad: 2013-04-19

Författaren Per Olov Enquist kommer till Världsbokdagen

NYHET Den 23 april är det Världsbokdagen och det uppmärksammar Umeå universitet genom att bjuda in författaren Per Olov Enquist. Han kommer att berätta om sin nya roman Liknelseboken som på flera sätt kan sägas ta vid där memoarromanen Ett annat liv slutade.

Per Olov Enquist

Det handlar om Modern och Fadern, om bokahopen och om det går att slutligen lägga samman det som verkligen betydde något. Fram träder en kärleksskildring som tar sin början i ett möte mellan den unge 15-åringen och en äldre kvinna på ett kvistfritt furugolv i Larssonsgården.

Per Olov Enquist är sedan 1992 hedersdoktor vid den Humanistiska fakulteten, Umeå universitet.

Tid och plats för Per Olov Enquists besök är tisdag 23 april, kl. 12.10-12.50 i Aula Nordica, Umeå universitet.

Idén om Världsbokdagen kommer från Katalonien i Spanien där man sedan 1900-talets början firat skyddshelgonet Sankt Görans dag den 23 april, genom att ge en bok till de man tycker om och då fått en ros tillbaka.
Med inspiration från denna tradition föreslog International Publishers Association en internationell dag och Spanien lämnade förslaget till Unesco som 1995 instiftade Världsbokdagen för att varje år den 23 april uppmärksamma boken och upphovsrätten.

Arrangemanget på Världsbokdagen vid Umeå universitet sker i samarbete med Kultur på campus och Humanistiska fakulteten vid Umeå universitet, Din Bok, Alva kultur, Kyrkan på campus och ABF.

Redaktör: Per Melander