Publicerad: 2015-06-25

Formasmedel för planering och optimering av ruttplanering för skogsmaskiner

NYHET Eddie Wadbro från UMIT Research Lab / Institutionen för datavetenskap initierar ett samarbete med Ola Lindroos vid SLU och forskare från LTU och Oregon State University för att minimera skadorna som gjorts av fordon skogs i terrängen med hjälp av 3D-laserskanning och optimal ruttplanering.

Skogarna i Skandinavien tillhandahåller resurser som timmer och rent vatten, och är också viktiga för växters och djurs mångfald samt som ett rekreationsområde för människor

För att göra skogsbruket mer effektivt, måste vi överväga fler mål än att maximera pengavinsten av skogsbruket. Det är avgörande att bevara skogen som en resurs såsom rekreationsområde och källa till resurser, såsom rent vatten, samtidigt som skogsbruket kan få ut det mesta av skogen.

En av de utmaningar som dagens skogsbruk är skogsmaskinernas ruttplanering. Det är viktigt att detta sker innan den första maskinen kommer in i skogen då det är den första maskinen som kommer in som drar upp spåren som ska användas i alla efterföljande operationer.

SLU tillsammans med UmU, LTU och Oregon State University har gjort detta till en gemensam sak och har beviljats ​​4,5 miljoner kronor från Formas för projektet "Reducering av markskador i skogsbruket genom avancerad och sensorbaserad planering av terrängkörning"

Från Umeå universitet och UMIT Research Lab / Institutionen för datavetenskap deltar Eddie Wadbro. Eddie arbetar på UMIT i Designoptimeringeringsgruppen som arbetar med olika typer av lokala och globala optimeringsmetoder vilka tillämpas på ett brett spektrum av områden från ruttoptimering till optimering av elektromagnetiska sändare.

Redaktör: Mats Johansson