Publicerad: 2013-06-19

Förra årets vinnare avslöjar årets almedalskampanj

NYHET En av förra årets stora snackisar på Almedalen var ett jämställdhetstest på Twitter. I avsnitt 84 av podcasten Mediespanarna, Umeå universitet, avslöjar nu en av kampanjens upphovspersoner, Ida Östensson, planerna för årets Almedaldsvecka.

Fr v Jesper Enbom och Erik Lindenius som tillsammans driver podcasten Mediespanarna

– Det sägs att Almedalen är Sveriges största demokratiska mötesplats, konstaterar Ida Östensson i podcasten. Med det är en sjukt homogen och liten samlad klick människor vad gäller kön, klass, etnicitet och ålder. Vi kommer synliggöra och lyfta upp de underrepresenterade gruppernas röster.

Hur detta ska göras vill Ida inte avslöja, men hon antyder att det är första gången någonsin som någon har gjort denna form av kampanj.

I podcasten berättar Ida Östensson även om Crossing Boarders som bland annat jobbar med "lösningsfokuserat jämnställdhetsarbete". Också om hur man startar en stiftelse; Ida lovar att hon hjälper alla som hör av sig till henne om hur man ska göra när man startar en stiftelse, plus mycket mer.

Podcasten Mediespanarna görs av medievetarna Jesper Enbom och Erik Lindenius vid Umeå universitet. Varje vecka publicerar de ett avsnitt som belyser eller analyserar det som händer inom medier eller populärkultur.

Hör podcasten Mediespanarna

Redaktör: Per Melander