Publicerad: 2023-05-25 Uppdaterad: 2023-05-26, 12:26

Forskar om hur budskap i klimatvideor kommuniceras

NYHET Jeanette Littlemore, professor i engelsk språkundervisning och tillämpad lingvistik vid University of Birmingham, besöker Institutionen för språkstudier.

Text: Sandra Lundström

– Jag är här för att studera hur budskap kommuniceras i videor om klimatförändringar. Mitt huvudsakliga forskningsintresse är användningen av metaforer för att förstå känslomässiga upplevelser, säger Jeanette.

Under sin vistelse på en vecka arbetar Jeanette i ett forskningsprojekt tillsammans med professor Marlene Johansson Falck och universitetslektor Anders Steinvall. Dessutom har hon hållit en workshop för doktorander, en föreläsning vid det språkvetenskapliga högre seminariet, träffat Cogling-nätverket och kommer att hålla ett föredrag för studenter inom tillämpad lingvistik.

Läs mer om Jeanette Littlemore:
University of Birmingham