Publicerad: 2015-03-31

Forskare föreläste om Umeå IK:s betydelse för Umeås identitet

NYHET Historikern och forskaren Torbjörn Andersson vid Malmö Högskola gästade Idrottshögskolan i mitten av mars och höll en idrottslunch föreläsning om orter där fotbollens betydelse fått en central betydelse för ortens identitet. Enligt Andersson är Umeå är den enda ort där damfotbollen har blivit en del av ortens identitet.

Torbjörn Andersson, lektor i idrottsvetenskap på Malmö högskola, disputerade år 2002 på Lunds universitet med sin avhandling "Kung fotboll", en studie av svensk fotbollskultur från 1800-talets slut till 1950. Boken kom ut i nyutgåva 2014. Andersson arbetar just nu med projektet "Spela fotboll bondjävlar!", som handlar om elitfotbollens betydelse för den lokala identiteten i 11 olika städer, varav ett case behandlar Umeå IK:s förhållande till Umeå.

I mitten av mars besökte Andersson Idrottshögskolan och höll en idrottslunchföreläsning med rubriken " Umeå IK: uppgång och fall för världens bästa damlag. En föreläsning om fotbollens förhållande till lokal identitet i Umeå och andra städer". Enligt Torbjörn Andersson är Umeå den enda större ort där damfotboll har blivit en del av ortens identitet. Umeå IK placerar sig på plats nummer åtta av de elva fotbollsklubbar i Anderssons studie som fått störst betydelse för orten. Under åren 2000-2008 var Umeå IK världens bästa damlag och hade överlägsna publiksiffror i jämförelse med andra damlag. Det fanns många profilstarka spelare i Umeå IK och många av spelarna ingick i det populära landslaget. Enligt Andersson segrade Umeå IK ihjäl sig, vilket bidrog till föreningens fall. Spelarnas löner blev för höga i förhållande till intäkterna och flera av spelarna försvann eller lade av. I och med detta försvann också nätverket i form av publik, media och sponsorer, förklarar Andersson.

Umeå IK har trots "fallet" hållit sig kvar i damallsvenskan och blickar framemot nya historiska framgångar. Umeå IK är övertygade om att sportsliga framgångar kräver ett långsiktigt och hårt arbete både när det gäller fotbollen, ekonomi och organisation. För att nå hållbara sportsliga framgångar måste föreningen arbeta långsiktigt och skapa rätt sportsliga förutsättningar. Umeå IK ser fostring av egna talanger som nödvändigt att nå framgång och samtidigt agera under realistiska ekonomiska förutsättningar.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson