Publicerad: 2016-11-29

Forskare i Umeå får viktigt EU-uppdrag

NYHET Carina Keskitalo, professor i statsvetenskap vid Umeå universitet, har utsetts att ingå i högnivågruppen för EU:s vetenskapliga stödmekanism.

– Det känns som ett fantastiskt förtroende att få vara med och sammanfatta forskningsläget inför beslut som rör hela Europa, säger Carina Keskitalo.

Gruppen – Scientific Advice Mechanism High Level Group – består av sju forskare med stöd både av ett sekretariat i Bryssel samt av de vetenskapliga akademierna omfattande EU:s medlemsländer.

Ledamöterna i högnivågruppen utses av EU:s kommissionär för forskning, vetenskap och innovation Carlos Moedas utifrån ett rekommendations- och kommittéförfarande.

Gruppens senaste rapport handlar om skillnaden i koldioxidutsläpp mellan de siffror som tillverkarna redovisar och vad bilarna verkligen släpper ut i trafiken.

Parallellt med EU-uppdraget kommer Carina Keskitalo att fortsätta sitt arbete vid Institutionen för geografi och ekonomisk historia vid Umeå universitet samt vid Institutionen för skoglig resurshushållning vid SLU Umeå.

För mer information, kontakta gärna

Carina Keskitalo090-786 50 80070-611 10 74

Till Scientific Advice Mechanism High Level Group