Publicerad: 2014-05-14

Forskare svarar på sjätteklassarnas frågor

NYHET Hur kan månen åka med jorden runt solen? Kan lavan ta slut? Hur får miniräknaren fram svaret? Varför pruttar man? Frågorna är många och vitt skilda när sjätteklassare sätter forskarna i Levande frågelådan i arbete. Torsdag den 15 maj i Aula Nordica får eleverna svar på sina funderingar.

Sjätteklassare från skolor i Örnsköldsvik i söder till Ammarnäs i norr har fått skicka in sina frågor i förväg och de dryga 900 (!) frågorna har samlats ihop till ett antal teman.

I Aula Nordica på Umeå universitet får eleverna i morgon möta en forskarpanel som svarar på ett urval av frågorna med hjälp av bilder, experiment och kluriga muntliga förklararingar. Många frågor handlar om rymden, människan, djur och natur.

– Syftet med Levande frågelådan är att stimulera barns intresse för teknik och naturvetenskap genom att knyta an till deras naturliga nyfikenhet. Levande frågelådan är en nationell aktivitet som anordnas av flera universitet och i Umeå är detta den sjunde gången, säger Lennart Johansson, projektledare och samordnare vid kansliet för teknik och naturvetenskap vid Umeå universitet.

I forskarpanelen ingår Catarina Rudälv, matematiker, Patrik Norqvist, rymdfysiker, Bent Christensen, ekolog, Christian Bigler, geovetare, Magnus Wolf-Watz, kemist och Agneta Bränberg, elektronikexpert. Moderator och konferencier är Staffan Ling.

I år spelas hela föreställningen in och delar av den kommer att läggas ut på Frågelådans hemsida.

Levande frågelådan är ett samarbete mellan universiteten i Umeå, Stockholm, Göteborg, Linköping, Uppsala och Lund samt Vetenskapsrådet.

Om arrangemanget:

Tid: Torsdag 15 maj klockan 10-12 (efter frågestunden fikar och minglar barn och lärare i Brashörnan)
Plats: Aula Nordica, Umeå universitet

Läs mer om Levande frågelådan

Intresserade journalister är välkomna att delta!

För mer information, kontakta gärna:

Lennart Johansson, projektledare, teknisk-naturvetenskapliga fakultetenTelefon: 090-786 64 78, 070-206 35 64
E-post: lennart.johansson@umu.se

Redaktör: Ingrid Söderbergh