Publicerad: 2012-04-30

Forskare svarar på sjätteklassarnas frågor

NYHET Hur kan himlen hålla sig uppe? Varför är granar gröna? Hur många myror behövs för att täcka hela jordens yta? Frågorna är många när sjätteklassare sätter forskarna i Levande frågelådan i arbete. Den 4 maj i Aula Nordica får eleverna kluriga svar på sina funderingar.

Närmare 825 sjätteklassare från 28 skolor kommer att besöka Levande frågelådan. De flesta klasserna kommer från Umeås närområde, längst väg åker eleverna från Slussfors skola, Storuman, för att delta i arrangemanget.

– Naturvetenskap är kul och barn är nyfikna. Det är denna kombination vi odlar i Levande frågelådan, säger Lennart Johansson, projektledare.

Många frågor om rymden

Sjätteklassarna har fått skicka in sina frågor i förväg. Många frågor handlar om rymden, människan, djur och natur. I Aula Nordica på Umeå universitet får eleverna sedan möta forskarna som svarar på ett urval av frågorna. I forskarpanelen ingår Catarina Rudälv, matematiker, Patrik Norqvist, rymdfysiker, Bent Christensen, ekolog, Christian Bigler, geovetare, Henrik Antti, kemist, Elin Johansson, elektronikexpert, och Stefan Jansson, växtforskare. Moderator och konferencier är Staffan Ling.

Levande frågelådan är ett samarbete mellan universiteten i Umeå, Stockholm, Göteborg, Linköping, Uppsala och Lund samt Vetenskapsrådet.

Tid: 4 maj kl 10–12 (efter frågestunden fikar och minglar barn och lärare i Brashörnan)
Plats: Aula Nordica, Umeå universitet

Läs mer om Levande frågelådan

Intresserade journalister är välkomna att delta!

För mer information, kontakta gärna:

Lennart Johansson, projektledare, teknisk-naturvetenskapliga fakulteten
Telefon: 090-786 64 78, 070-206 35 64
E-post: lennart.johansson@adm.umu.se

Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5 000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog