Publicerad: 2014-12-19

Forskare vid Umeå universitet får 6,4 miljoner

NYHET Gauti Jóhannesson vid institutionen för klinisk vetenskap, Umeå universitet, belönas när anrika Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning delar ut ett av landets största forskningsanslag, SSMF:s stora anslag för yngre forskare.

Gauti Jóhannesson finns med bland de totalt åtta forskare från hela landet som de närmaste åren kan ägna sig helhjärtat åt sin forskning. Han forskar vid institutionen för klinisk vetenskap, oftalmiatrik, vid Umeå universitet. Gautis forskning ska öka kunskapen om ögonsjukdomen glaukom som ger upphov till skador på synnerven och inskränkning av synfältet. Han kommer bland annat att studera blodflöde och ämnesomsättning i hjärnans synbanor för att skapa
förutsättningar för utveckling av nya behandlingsalternativ.

– Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning (SSMF) stödjer unga svenska forskare med närmare 60 miljoner kronor per år. Genom SSMF:s Stora Anslag ges åtta av landets mest framstående unga medicinska forskare en unik möjlighet att utveckla en egen vetenskaplig linje utan direkt beroende av en senior kollega, säger professor Göran Magnusson, styrelseordförande i SSMF.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Göran Magnusson, styrelseordförande i SSMF:

Redaktör: Karin Wikman