Publicerad: 2017-03-22

Forskare vid WCMM får anslag från Human Frontier Science Program

NYHET Human Frontier Science Program (HFSP) ger ett Career Development Award (karriärsutvecklingspris) på 300 000 dollar över tre år till Lars-Anders Carlson, som nyligen rekryterades från UC Berkeley till det nystartade Wallenberg centrum för molekylär medicin (WCMM) vid Umeå universitet. Lars-Anders Carlsson använder avancerad mikroskopi för att studera hur humana RNA-virus förökas inuti infekterade celler.

– Att få ett anslag från HFSP känns hur kul som helst! HFSP är en multinationell organisation med det uttryckliga målet att stödja innovativ och risktagande grundforskning. Att få det här anslaget när jag precis håller på att bygga upp min forskargrupp här i Umeå är inte bara en kvalitetsstämpel för min forskning utan även för WCMM och för infektionsbiologin i Umeå. De extra forskningsresurserna från HFSP kommer göra det möjligt för oss att vara ännu mer kompromisslösa i vår forskning, säger Lars-Anders Carlson.

Lars-Anders Carlson började sin tjänst som biträdande universitetslektor vid Institutionen för medicinsk kemi och biofysik och WCMM i december 2016. Han får forskningsanslaget för projektet “Structure and mechanism of (+)ssRNA virus replication complexes”. Hans forskning kring RNA-virus är till stor del baserad på avancerade mikroskopimetoder och kommer dra nytta av de nya kryo-elektronmikroskop som precis installerats vid Umeå Core Facility for Electron Microscopy. HFSP delar varje år ut tio Career Development Awards på 300 000 dollar över tre år vardera.

Länk till mer information (på engelska) om Lars-Anders Carlsons forskning

The Human Frontier Science Program (HFSP) grundades 1989 i och med ett japanskt initiativ att uppmuntra internationellt samarbete inom grundforskning. HFSP, med högkvarter i Strasbourg i Frankrike, har som målsättning att stödja innovativ spetsforskning inom livsvetenskaperna, uppmuntra risktagande, stödja internationellt samarbete inom gränslös vetenskap, och möjliggöra finansiellt och intellektuellt oberoende för unga forskare.

För mer information, vänligen kontakta

Lars-Anders Carlson
E-post: lars-anders.carlson@umu.se

Bild: Lars-Anders Carlsson. (Foto: Mattias Pettersson)