Publicerad: 2016-04-27

Forska!Sveriges utmärkelse till forskare 2016 går till Emmanuelle Charpentier

NYHET Forska!Sveriges forskarutmärkelse 2016 går till professor Emmanuelle Charpentier. Charpentier får utmärkelsen för sin upptäckt om mekanismen hos CRISPR-Cas9, ett system som har visat sig ha unik potential för redigering av gener i alla levande celler och organismer. Utmärkelsen delas ut i samband med Forska!Sverige-dagen den 2 maj på Tessinska Palatset i Stockholm.

Emmanuelle Charpentier är forskare i mikrobiologi, genetik och biokemi. Sedan 2015 är hon föreståndare för avdelningen Regulation in Infection Biology vid Max Planck Institute for Infection Biology i Berlin, och hon leder även sedan 2009 en forskargrupp vid MIMS (Laboratory for Molecular Infection Medicine Sweden) vid Umeå universitet, där hennes upptäckt gjordes.

– Charpentiers upptäckt är en verklig milstolpe för Life Science. CRISPR-Cas9 systemet revolutionerar forskningens möjligheter till molekylärmedicinska studier i syfte att utveckla nya behandlingar mot allvarliga sjukdomar och till och med förebygga sjukdomar, säger Anna Nilsson Vindefjärd, generalsekreterare för Forska!Sverige i ett presmeddelande.

Emmanuelle Charpentier har uppmärksammats internationellt för sin upptäckt och hedrats med otaliga utmärkelser, däribland Breakthrough Prize in Life Sciences, Ernst Jung Prize, Leibniz Prize, Louis-Jeantet Prize for Medicine och Göran Gustafssonpriset i molekylärbiologi. Vidare har de vetenskapliga tidskrifterna Science och Nature värderat hennes upptäckt till en av topp tio bland de mest betydelsefulla under senare år.

Charpentier har vid upprepade tillfällen betonat vikten av Umeå universitets goda forskningsmiljö, och även de stödsystem som gynnar möjligheterna till forskningsgenombrott.

– Utmärkelsen från Forska!Sverige är ytterligare en bekräftelse på betydelsen av den upptäckt hon har gjort, och ger samtidigt positiv uppmärksamhet om forskningsmöjligheterna vid MIMS som har spelat en viktig roll för hennes banbrytande arbete, säger Bernt Eric Uhlin, professor och föreståndare vid MIMS, Umeå universitet.

– Genom sitt arbete har Emmanuelle Charpentier skapat helt nya möjligheter inom genetisk forskning. Vi är väldigt glada för att hon är fortsatt knuten till Umeå universitet och utmärkelsen inspirerar oss att fortsätta erbjuda unga forskare attraktiva förutsättningar, säger rektor Lena Gustafsson.

* CRISPR står för Clustered Regularly-Interspaced Short Palindromic Repeats och Cas9 är ett ”CRISPR-associated” protein med RNA-programmerbar nukleasaktivitet. Detta är ett system som finns i bakterier för att skydda deras genom. CRISPR-Cas9 kan användas som en slags programerbar sax för att klippa DNA på angiven plats.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz