Publicerad: 2023-03-22

Forskning från Umeå universitet – avgörande för Algoryx framgångar

NYHET Det Umeåbaserade företaget Algoryx utvecklar programvaror för fysiksimulering av robotar, fordon, fartyg och maskiner. För dem har Umeå universitet varit avgörande för företagets framgångar. Nu är de nominerade till Årets university spin-off som en av tre finalister.

Text: Josefin Laestadius

Priset delas ut vid Umeågalan och går till ett företag som byggt sin verksamhet kring en affärsidé som har sin grund inom forskning eller studier vid Umeå universitet eller Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå. Vi ställde några frågor till Kenneth Bodin, vd för Algoryx.

Hur kom det sig att företaget startades?

– Jag, Martin Servin, Anders Backman och Claude Lacoursière hade diskuterat det i flera år, att vi skulle starta ett företag som utvecklar en simuleringsprogramvara som ger ingenjörer tillgång till interaktiv fysik i 3D för att revolutionera hur man kan designa och testa maskiner, fordon och robotar virtuellt. Vi visste att vi hade kompetens om metoder och algoritmer att göra det bättre än någon annan i världen. Dessutom var vi väldigt sugna att starta ett företag i Umeå som arbetade med riktigt djuplodande tech eftersom vi tyckte det saknades sådana avknoppningar från Umeå universitet, säger Kenneth Bodin.

– Jag hade själv haft en del kontakt med Silicon Valley och var sugen på en sådan kultur i Umeå också. Claude hade dessutom redan gjort en entreprenörsresa inom tech och hade därmed en hel del erfarenhet. Claudes roll kan aldrig överskattas.

Vilken samhällsutmaning vill ert företag bidra till att lösa?

– Idag handlar det främst om att utveckla självgående maskiner, robotar och fordon som är klimatmässigt uthålliga, säkra och effektiva. Mänskligheten använder maskiner till nästan allt – skogsbruk, gruvdrift, robotar i fabriker, odling av mat, robotkirurgi och även på havets botten. Några av de mest stimulerande projekten handlar om robotar som bygger månbaser och robotar som används vid katastrofer.

Vilken forskning eller utbildning ligger till grund för företaget?

– I grunden ligger Claude Lacoursières avhandling från 2007 som alltjämt är en av de viktigaste referenserna i världen för de metoder vi använder. Claude har senare också gjort mycket annat, inom simuleringsmetoder, fordonsdynamik och robotik. Senare har Martin Servins forskning haft stor betydelse, inom allt från grundläggande simuleringsmetoder för optimering av gruvdrift till AI-algoritmer för autonoma maskiner. Anders Backmans bakgrund är inom virtual reality, datorgrafik och inte minst software engineering. Anders kompetens håller ihop all utveckling i bolaget.

– Själv har jag en bakgrund inom teoretisk fysik och bland annat simulering av partiklar –ursprungligen molekyldynamik, kondenserade materiens fysik, supraledning med mera. Vi har alla samarbetat i olika konstellationer och forskning är ständigt pågående. Vi har just nu fyra Vinnova-projekt, ett Horisont-projekt och ett ITEA-projekt. Dessutom är flera nya Horisont-ansökningar inne. Vi är också aktiva inom WASP.

Vad har Umeå universitet betytt för företagets framgångar?

– Precis allt. Forskningsbasen, rekryteringen av civilingenjörer, disputerade och all annan kompetens, till exempel interaktionsdesign, ekonomi, kommunikation och affärsutveckling. Men dessutom också vetenskaplig kultur och universitetskulturens samhörighet med vida världen.

Har du tips till andra som vill omsätta sin kunskap och forskning till en affärsidé?

– Det är kul som bara den! Men man måste gå all-in för att lyckas och får inte tappa gnistan på grund av motgångar. Det betyder dock inte att man måste sluta forska eller undervisa. Man kan med stor fördel göra det också, men då är det bra om man är flera som är med och drar tillsammans. Då är det dessutom också mycket roligare, säger Kenneth Bodin.

Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet.
Horisont Europa är det europeiska ramprogrammet för forskning och innovation.
ITEA är ett innovationskluster för programvaruintensiva system och tjänster.
WASP står för Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program.