Publicerad: 2020-11-27

Forskning i klassrummet under vetenskapsfestival

NYHET ”Varför jobbar du som forskare och inte som advokat?” och ”Hur mäter man omkretsen på en planet?” är exempel på frågor som ställdes under vetenskapsfestivalen Forskarfredag där barn och unga får ta del av aktuell forskning.

Text: Sofia Strömgren

– De var överlag nyfikna på varför vi jobbar som forskare överhuvudtaget, och där var vi nog alla ganska överens om svaret, oavsett vad vi forskar om. Vi lyfte alla fram att vi drivs av nyfikenhet, att det är ett självständigt och spännande jobb där vi också hela tiden får träffa människor som är drivna och intresserade, säger Therese Enarsson, docent vid Juridiska institutionen.

Hur var det att beskriva din forskning för en yngre målgrupp än du kanske är van vid?
– Väldigt roligt! Det är alltid utmanade att beskriva forskning på ett tillgängligt sätt, och att beskriva rollen som forskare. Som jurist kunde jag förklara lite kring olika juristroller, som domare eller advokat, och förklara hur min roll som forskare skiljer sig från det. Jag beskrev min roll som forskare lite som en mekaniker, som försöker hålla koll på rättssystemet och se så att det fungerar som det ska. Jag berättade även om min forskning om näthat där jag arbetat med att undersöka om nyare samhällsfenomen kan hanteras med gammal lagstiftning.

Årets festival digital
Therese Enarsson är en av fem forskare från Umeå universitet som under torsdagen berättade om sin forskning för elever i årskurs 7–8 på Maja Beskowskolan. I år möttes de digitalt och eleverna satt i sina klassrum och lyssnade och ställde frågor. Arrangemanget kallas ”Låna en forskare”, och är en del av ForskarFredag som är en nationell vetenskapsfestival med aktiviteter i hela Sverige.
– Vi hade alla med oss en pryl för att beskriva oss som personer och som forskare. Min pryl var en tv-spelshandkontroll för att visa att jag själv är intresserad av miljöer där utsatthet för näthat sker, som tv- och dataspelsmilö och sociala medier. Jag vet hur viktiga dessa miljöer är för människor och hur värdefulla de är, men också att det finns en mörk baksida. Jag försökte därför visa på att det är viktigt att sådana miljöer är trygga, att det är viktigt att anmäla om man blir utsatt för något som inte känns okej. Jag vill visa att det inte handlar om att stänga ner sådana miljöer utan om att ha lagstiftning som kan hjälpa människor som utsätts för brott, säger Therese Enarsson.

I år firar Forskarfredag 15 år som vetenskapsfestival och pågår den 23–29 november. I Umeå är det Curiosum tillsammans med Umeå universitet och SLU som arrangerar.

Therese Enarssons forskning rör huvudsakligen rättsväsendets arbete med brottsoffer, deras rättigheter i rättskedjan och skyddet för offer på internet.