Publicerad: 2007-03-13

Forskning vid USBE nomineras till Globe Award

NYHET Sustainable Investment Research Platform, Sirp, vid Handelshögskolan, Umeå universitet, har nominerats till Globe Award för sin hållbarhetsforskning inom Corporate Social Responsibility.

Ännu finns ingen uttalad motivering till nomineringen, men Sirp har studerat avkastningen i ett antal amerikanska företag och har konstaterat att det är lika bra att investera i företag med hög miljöprestanda som i företag som inte tar samma miljöansvar. Det innebär att det inte ligger någon ekonomisk förlust i att satsa på miljön. Professor Lars G. Hassel, programchef för den Mistra-finansierade forskargruppen är glad över att arbetet uppmärksammas utanför forskarvärlden.

– Bara att ha blivit nominerade är en framgång, speciellt som vi bara har jobbat på det här i ett drygt år, säger Lars G. Hassel. Med uppmärksamheten hoppas man på att vinna större erkännande både nationellt och internationellt, vilket i sin tur banar väg för ett ökat stöd för hållbarhetsarbete.

Bakom priset och nomineringen står Globe Forum, en organisation med ett världsomspännande nätverk som arbetar för att föra företag närmare varandra. Global Award-utmärkelsen ska uppmärksamma innovativa satsningar inom CSR som främjar hållbar utveckling och den globala ekonomin. Totalt har fem forskningsprojekt nominerats till utmärkelsen. Ceremonin hålls på Berns i Stockholm den 19 april.

För mer information, kontakta gärna:
Lars G. Hassel, tel. 090-786 7132, mobil: +358 40 585 5120 eller Parul Sharma, Legal adviser CSR, Global Forum, tel. 08-586 199 00, mobil 073-933 69 40

Redaktör: Karin Hertz