Publicerad: 2014-03-27

Forskningens dag vid Datavetenskap

NYHET Institutionen för datavetenskap har arrangerat en "Forskningens dag", 26 mars, med ett antal föredrag av forskargrupper kring deras nuvarande arbete.

Presentationerna vid Forskningens dag webbsändes av Umeå universitet. Det går bra att följa dem i efterhand på Research Day #1 (presentationer innan kaffepaus) och Research Day #2 (presentationer efter kaffepaus).

Schemat för dessa samtal var som nedan:

0910 Inledande kommentarer
0915 Cristian Klein; Brownout: building more robust cloud applications
0930 Juan Carlos Nieves; Approaches for Argumentation Systems
0945 Martin Berggren; Design optimization: from acoustics to antennas
1000 Henrik Björklund; Natural and formal languages - current activity

Kafferast

1045 Helena Lindgren; Sociotechnical System as Innovation Systems in the Medical and Health Domain: What Happens when Health Professionals Develop "Intelligent" and Personalized Health Interventions?
1100 Luis Tomás; Cloudy with a chance of load spikes: Safely improving cloud data center utilization through resource overbooking
1115 Bo Kågström; Efficient and Reliable Algorithms and Software Tools for Matrix Computations in Applications
1130 Lars Karlsson; Improving on Perfect Parallelism

Bild ovan: Eddie Wadbro, Lars Karlsson, Cristian Klein, Luis Tomás, Helena Lindgren, Henrik Björklund, Bo Kågström, Martin Berggren, Johanna Björklund, Juan Carlos Nieves.

Redaktör: Mikael Hansson