Publicerad: 2012-11-29

Forskningsdag - Så förändrar datavetenskap våra liv

NYHET Möt forskarna som kan förklara hur datorer och informationsteknologi förändrar vårt samhälle när institutionen för datavetenskap bjuder in till öppna föreläsningar.

Datavetenskapen förändrar vårt samhälle och våra liv. Vi hör dagligen nyheter om intelligenta robotar som utforskar mars, stora datacenter som stöder sociala nätverk, medicinska diagnoser som får hjälp av informationsteknologi och liknande.

Nu finns chansen att lyssna till forskarna som kan förklara hur den nya teknologin verkligen fungerar. För att minska klyftan mellan vetenskap och samhälle håller institutionen för datavetenskap på Umeå universitet den 7:e december en forskningsdag. Detta är ett öppet arrangemang där institutionens forskningsgrupper kommer att beskriva sitt arbete på ett informellt och lättillgängligt sätt.

– Arrangemanget är ett utmärkt tillfälle för studenter, kollegor och en intresserad allmänhet att få veta mer om hur samhället förändras. Det är vår förhoppning att det kommer att främja vårt samarbete med andra institutioner, den lokala industrin och regionen i stort, säger Henrik Björklund, forskare och en av arrangörerna.

Föredragen kommer att hållas på engelska och täcker ett brett spektrum av ämnen. Här är några exempel på frågor som kommer att behandlas:

•Hur kan datavetenskapen bidra till analys av litteratur? •Hur kan informationsteknologi hjälpa till vid medicinska diagnoser? •Hur smart kan det smarta köket bli? •Varför gav Vetenskapsrådet ett av sina största bidrag någonsin till forskning om datormoln i Umeå och Lund? •Hur kan vi bäst utnyttja de stora parallella datorsystem som numera finns tillgängliga? •Hur kan matematik och beräkningsvetenskap hjälpa till att skapa den perfekta högtalaren? •Hur intelligenta är robotar egentligen?
•Kan en skogsmaskin göra sitt jobb utan en förare?

Plats: Sal S213H, Samhällsvetarhuset, Umeå universitet.
Tid: 7 dec, 10.10 - 15.45.
Anmälan: För anmälan gå till följande sida.
Se mer information i denna broschyr om Forskningsdagen

Agenda 10:10-10:15Welcome 10:15-10:45Research group: Natural and Formal Languages Speaker: Frank Drewes Title: Research Directions and Projects of the Natural and Formal Languages Group 10:45-11:30Research group: User Interaction and Knowledge Modelling Speaker: Helena Lindgren, Title: User, Interaction and Knowledge Modelling for the Provision of Personalised Support in Daily Work and Everyday Life Speaker: Dipak Surie Title: Kitchen AS-A-PAL: Towards Domestic Computing using Smart Sensing, Recognition and Interaction Technologies Speaker: Juan Carlos Nieves Title: Reasoning in Smart Environments 11:30-12:15Research group: Cloud and Grid Computing Speaker: Erik Elmonth Title: Cloud Control - Challenges and plans for a recently funded VR framework project Speaker: Francisco Hernandez Title: Behind the screen; facilitating the development of high speed Internet services 12:15-13:30Lunch Break 13:30-14:15Research group: Parallel and Scientific Computing Speakers: Lars Karlsson, Bo Kågström Title: Efficient and Reliable Algorithms and Software Tools for Matrix Computations in Applications 14:15-14:30Coffee break 14:30:-15:00Research group: Design Optimization Speaker: Eddie Wadbro Title: Material distribution techniques for wave propagation problems 15:00-15:45Research group: Intelligent Robotics Speaker: Thomas Hellström Title: Intelligent Robotics Speaker: Erik Billing Title: Composer - A prototype for sharing system information
15:45Closing

Redaktör: Mikael Hansson