Publicerad: 2013-09-20

Forskningsprojektet VISION Cloud hyllas med internationellt pris

NYHET Forskning kring distribuerade system och cloud computing vid Umeå universitet håller fortsatt mycket hög internationell klass. Den prestigefulla mediekonferensen IBC 2013 hyllar nu forskningsprojektet VISION Cloud med en Special Award.

Inom områden som media, telekommunikation och sjukvård blir behoven allt större av att kunna kombinera storskalig datalagring med kraftfulla beräkningar. Projektet VISION Cloud, som drivs av institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet tillsammans med 14 internationella partners, syftar till att skapa en infrastruktur för nästa generations virtuella molnlagring som kan svara upp mot de växande kraven på dataintensiva tjänster inom olika branschområden.

– Att vi har kunnat etablera oss som en central partner på den stora och industritunga EU-arenan för forskning kring programvaror för IT-tjänster är i hög grad tack vare insatser från en hel forskargrupp. I projektet VISION Cloud har i synnerhet Francisco Hernandez och doktoranden Ewnetu Bayuh Lakew dragit ett mycket tungt lass och bidragit till att vi fortsatt att utveckla vår roll på denna arena, säger forskningsledare Erik Elmroth, professor vid institutionen för datavetenskap, Umeå universitet.

Konferensen IBC 2013, som hölls 13 - 16 september, lockade över 50 000 deltagare från 170 länder till Amsterdam för seminarier och workshops om den senaste tekniken inom medieindustrin. I samband med prisutdelningen menade Michael Crimp, VD för IBC, att bredden i samarbetet inom VISION Cloud , från akademiska institutioner till ledande it-företag, imponerar.

– IBCs utmärkelser lyfter fram partnerskap som arbetar tillsammans för att lösa kreativa, organisatoriska och kommersiella utmaningar. Vi har sett att VISION Cloud mycket väl svarar upp mot dessa höga ideal, säger Michael Crimp.

EU-projektet VISION Cloud koordineras av IBM Research Labs i Haifa, Israel, och bedrivs av ett konsortium där förutom Umeå universitet totalt 14 partners ingår inklusive företag som SAP, Telefonica, Deutsche Welle, RAI, France Telekom och Telenor.

Text och foto: Mikael Hansson

Mer information:

Vision Cloud:

För mer information, kontakta gärna:

Erik Elmroth, institutionen för datavetenskapTelefon: 090-786 69 86, 070-315 39 28
E-post: elmroth@cs.umu.se
Bildtext: Francisco Hernandez och doktoranden Ewnetu Bayuh Lakew är två av forskarna bakom arbetet i VISION Cloud som hedras med en Special Award vid IBC2013.

Redaktör: Ingrid Söderbergh