Publicerad: 2010-11-17

Först ut från nätbaserad ingenjörsutbildning

NYHET På nätterna har han jobbat inom äldreomsorgen. På dagarna har han studerat. I fredags blev Niclas Nilsson klar med sin utbildning. Då redovisade han det första examensarbetet på det nätbaserade programmet ingenjör on-line.

– I och med att jag läst programmet via internet har jag inte varit bunden till några särskilda tider utan jag har planerat mina studier själv. Det har varit en förutsättning eftersom jag arbetat samtidigt, säger Niclas Nilsson.
Han påpekar att det krävts en hel del disciplin för att kunna ro i land både jobb och studier.

Praktisk nytta

Intresset för datorer tog fart när han fick sin första dator. Efter det var han fast. Han påbörjade sina studier i Göteborg, men tog en paus och begav sig norrut till Umeå. Här fick han nys om det nätbaserade högskoleingenjörsprogrammet ingenjör on-line. Det är ett program som är inriktat på både hårdvara och mjukvara, bland annat inom områdena tele- och datakommunikation, datateknik och elektronik.– Förra terminen läste jag bland annat kurser i webbdesign och applikationsutveckling för internet, men jag är också intresserad av att arbeta med databaser. Därför ville jag göra ett examensarbete där jag kunde få praktisk nytta av de här områdena, berättar Niclas Nilsson.
Via Umeå universitets databas för examensarbeten fick han syn på ett intressant uppdrag. Sorsele buss och taxi behövde hjälp med att utveckla ett webbaserat system för tidsrapportering.

Rapporterar via internet

Företagets nuvarande system kräver att den anställde sköter tidsrapporteringen på plats vid en av företagets datorer. I Niclas Nilssons system går det att göra redovisningar hemifrån eller via mobiltelefonen. Systemet kan liknas vid en webbaserad stämpelklocka och kalender, där den anställda rapporterar arbetstider, men också kommande och genomförda körningar. Det går också att få fram lönerapporter och den som administrerar systemet kan tilldela personalen olika körningar.
– Systemet är i stort sett helt fungerande, men det skulle behöva testköras. Vi får se hur det utvecklas, om och när företaget kan börja använda det, säger han.

Vill bli webbutvecklare

Redovisningen av examensarbetet var lyckad. Nu väntar nästa steg – att börja söka jobb.
– Jag vill gärna arbeta som webbutvecklare eller med utveckling av databaser. Det finns en del stora IT-företag i Umeå och det finns ett sug efter webbutvecklare, men vi får väl se vad som händer. Jag kan också tänka mig att flytta för att få jobb.

Ingenjör on-line är ett samarbete mellan fem högskolor och universitet i Sverige. Läs mer om programmet

Redaktör: Karin Wikman