Publicerad: 2011-07-27

Första globala uppskattningen av dödlighet i glutenintolerans – celiaki

NYHET Den första globala uppskattningen av celiaki-relaterad dödlighet hos barn har tagits fram av forskare från Umeå universitet och University of the Witwatersrand, Sydafrika. Beräkningarna tyder på att omkring 42 000 barn, mestadels från Afrika och Asien, dör varje år till följd av celiaki (även kallat glutenintolerans). Studien publiceras i tidskriften PLoS ONE.

Under 1930-talet, innan upptäckten att celiaki kan behandlas med glutenfri kost, visade läkare på Great Ormond Street Hospital i London att dödlighet bland barn med celiaki var mycket hög. Idag är det välkänt att sjukdomen kan behandlas genom att den som drabbats för resten av livet helt undviker all mat som innehåller gluten. Men i fattiga regioner, särskilt där andra diarrésjukdomar är vanliga, kan det vara svårt att upptäcka celiaki vilket får till följd att barn dör i onödan.

Lätt att förebygga

– Celiaki är inte en av världens största farsoter men det är en dödsorsak som är lätt att förebygga. I synnerhet i de fattiga delarna av världen behöver medvetenheten om celiaki öka. När undernärda barn behandlas så innehåller maten ibland gluten och då är den direkt skadlig för de av barnen som har celiaki, konstaterar studiens forskningsledare professor Peter Byass.

Studien baseras på flera uppskattningar och antaganden eftersom det finns en stor brist på tillförlitliga uppgifter på global basis. Dessa begränsningar diskuteras också i artikeln. Artikelförfattarna hoppas dock att en ökad medvetenhet om de konsekvenser celiaki orsakar ska leda till att säkrare data tas fram, vilket kan rädda liv i framtiden.

Artikeln i PLoS ONEPorträttbild Peter Byass Porträttbild Anneli Ivarsson

För ytterligare information kontakta: På engelska: Professor Peter Byass, föreståndare för Umeå Centre for Global Health Research, Umeå universitet
E-post: peter.byass @epiph.umu.se
Mobil: +46 76 787 30 07