Publicerad: 2013-06-26

Första ISMP-certifierade säkerhetsexperten inom Sveriges universitet och högskolor finns vid ITS, Umeå universitet

NYHET Nu är Umeå universitet ensam bland universitet och högskolor i Sverige att ha tillgång till en ISMP-certifierad säkerhetsexpert.

Joakim Nyberg, säkerhetsexpert vid ITS (IT-stöd och systemutveckling), är den förste ISMP-certifierade säkerhetsexperten vid Umeå universitet och inom högskolesektorn, och en av totalt 22 stycken ISMP-certifierade i Sverige. ISMP står för Information Security Management Professional.

Jonas Kröger, områdeschef inom ITS, Umeå universitet, menar att certifieringen ligger i linje med ITS strävan att vara i framkant inom IT-säkerhet.

All expertis inom detta viktiga område behövs och gör nytta. Joakim Nyberg utgör en viktig tillgång i det arbetet. Joakim kan bidra till IT-säkerhetsgranskningar på såväl universitetsgemensam som institutions- och enhetsnivå och föreslå förebyggande åtgärder som borgar för större säkerhet.

Listan över ISMP:s finns på http://www.sis.se/tema/Personcertifiering/Utfardade-certifikat-och-diplom/

Redaktör: Anja Axelsson