Publicerad: 2011-06-10

Första kullen idrottspsykologer utexamineras i Umeå

NYHET Vid Umeå universitet finns landets enda psykologprogram med inriktning mot idrott, och i dagarna är de första studenterna färdiga med sin utbildning.

Den unika utbildningen i Umeå är inte bara inriktad på elitidrott, utan fokuserar också på breddidrott och hälsa. Studenterna får både ett helhetsperspektiv på människan och hennes välmående, och en expertkunskap inom idrottspsykologi.

Nyutexaminerade psykologen Sofia Lindwall tycker att det ska bli spännande att börja arbeta, och tror att spetskompetensen mot idrott är nyttig oavsett inom vilken verksamhet hon kommer att arbeta inom.
– Att bredda psykologens arbetsfält till att även arbeta med ett hälsoperspektiv och med förebyggande insatser känns viktigt och något som behövs i samhället, säger Sofia Lindwall.

En som blev väldigt glad när hon upptäckte utbildningen i Umeå var tidigare landslagsspelaren och fotbollsmålvakten Caroline Jönsson.
– Äntligen!, tänkte jag. Jag tror att det finns stora behov av psykologer på alla nivåer inom idrottsrörelsen, och har själv haft stor hjälp av mental rådgivning genom hela min karriär, och också i livet runt om kring idrotten, säger hon.

Spetskompetens och bredd

Mikael Henningsson, studierektor vid utbildningen, är mycket nöjd med att kunna utexaminera den första kullen idrottspsykologer.
– Jag tycker att vi har lyckats bra med att integrera en spetskompetens inom idrottsområdet och den stora bredd som man får på psykologutbildningen. Vi är väldigt stolta över det här gänget och vi kommer med spänning att följa deras fortsatta karriärer.

Långsiktig satsning på idrottsutbildning

Idag kan det tyckas självklart idag att det ska finnas en idrottspsykologutbildning, men starten 2006 föregicks av omfattande diskussioner mellan idrottsrörelsen, Psykologförbundet och Umeå universitet.

Peter Hassmén, föreståndare vid Umeå centrum för idrottsvetenskap, menar att programmet visar på universitetets långsiktiga satsning på att bygga upp starka idrottsutbildningar.
– Eftersom Umeå universitet fortfarande är det enda universitetet i Sverige som erbjuder ett idrottspsykologprogram, ligger vi långt framme i diskussionerna med Riksidrottsförbundet om att inrätta landets första Riksidrottsuniversitet.

Fakta om utbildningen

Psykologprogrammet med inriktning mot idrott är en femårig yrkesutbildning, som ger behörighet att efter ett års praktisk tjänstgöring som psykolog ansöka om psykologlegitimation.Mer information om programmet

För mer information, kontakta:

Mikael Henningsson studierektor, institutionen för psykologi, Umeå universitet Telefon: 090 – 786 5798
E-post: Mikael.Henningsson@psy.umu.se

Caroline Jönsson student vid psykologprogrammet med inriktning mot idrott
Telefon: 0706- 25 78 79

Redaktör: Camilla Bergvall