Publicerad: 2011-05-23

Första kullen med unik kompetensportfölj examinerade

NYHET Kunskaper, erfarenheter, färdigheter och egenskaper. Förvärvade under ett liv, insamlade under tre år, förvarade i tre tjocka pärmar. För dagen omvandlade till snygga, slimmade, kompetensportfolios.

En sådan som många studenter från Umeå universitet kommer att ha med sig till jobbintervjuerna hädanefter. Konceptet för att kunna presentera hela sin kompetens är nu igång på 40 program vid universitetet, och fler kommer.

I går var det dock dags för piloterna att presentera sina portföljer. Utan minsta darr på rösten och med manus och bildspel som slår det mesta, presenterade de fyra studenterna från Biolog- och geovetarprogrammet sina kompetensportföljer för inbjudna arbetsgivare som gav feedback.

Bildtext: Studenterna Tove Hägglund, Lotta Olausson och Anna Svahlin i samtal med Anders Enetjärn, vd för Enetjärns natur.

- Något sådant här fanns ju inte i sinnesvärlden under min utbildning till jägmästare. Jag är verkligen imponerad av hur duktiga de är på att presentera sin kompetens, samtidigt som det väcker nya tankar som att kanske vid nästa rekrytering be de sökande skicka in en film med sig själva. Bildvalet, vad folk säger, hur de säger det, och vad de säger mellan raderna, gör att man får en väldigt bra bild av personen, säger Anders Enetjärn, vd för Enetjärns natur som är ett av de fem största geologkonsultföretagen i Sverige.

Han tycker absolut att en portfölj av det slag som han har sett prov på, skulle vara till stor nytta i rekryteringsprocessen.
- Jag kan tänka mig att be den sökande skicka in den innan vi har kommit till intervjudelen. Vi har en hård granskning i mitt företag och det gäller inte bara kunskaperna, utan vi lägger också stor vikt vid våra värdeord. Där exempelvis lyhördhet som bland annat innebär att man ska kunna sätta sig in i kundens situation, finns.

En annan arbetsgivare in spe på plats var Esam:s vd Angéla Ekman Nätt, som också tyckte att konceptet var spännande och tryckte på betydelsen av att ägna tid åt det personliga brevet. - Kunskaperna är ofta ganska likvärdiga och då är det brevet som avgör om man hamnar i ja- eller nejhögen vid den första gallringen, förklarade hon.
Stefan Lööf från Länsstyrelsen, påpekade å sin sida att det är viktigt att det i en kompetensportfölj och ansökan finns en röd tråd och ett mål. Vi söker ofta expertis och därför är det viktigt att man skriver att jag vill jobba med just det här, och varför man vill just det.

På åhörarplats fanns även Marie Hagman och Marie Bernelo från Chalmers, som har följt projektet och som efter dagens redovisning var minst sagt imponerade.
- Jag har aldrig hört en student ens vara i närheten av att kunna presentera sin kompetens på det här sättet. Vi har planer på att införa konceptet på Chalmers också, och kommer att ha en pilot på kemiingenjörsprogrammet, berättar Marie Hagman.

Nöjdast av alla var nog ändå de fyra studenterna som fick många lovord under eftermiddagen. Men pilotprojektet har inte alltid varit en dans på rosor.
- Det absolut svåraste har varit att jobba med sig själv, att sätt ord på värderingar och mål. Där var det bra att Cecilia Stenberg, vår karriärvägledare, tvingade oss att göra det genom att omformulera vissa saker. Jag vet till exempel nu att jag är tryggare än jag har trott, och jag har en tillit till mig själv. Jag har läst mycket dubbelt, eftersom jag har tagit fyra års kompetens på tre år, men jag vet att jag klarar av saker, fast det kör ihop sig ibland. Jag har verkligen haft nytta av det här projektet. Inte minst att bli medveten om vad man verkligen kan, och sedan kunna sätta in sin kompetens i olika sammanhang, säger Josefin Lundström.

Och hennes kurskamrat Tove Hägglund, håller med.
- Det har varit otroligt värdefullt men också jobbigt, eftersom all utveckling är jobbig. Jag blev tvungen att verkligen ta tag i vad det är jag vill med mitt liv, men det är ju bättre att göra det nu än när det är för sent. Arbetsplatsbesöken har också varit bra, liksom att få lära sig skriva bra CV och få en professionell granskning. I början var det besvärligt att samla kompetenserna, men efter ett tag blev det naturligt att stoppa in det i kompetenspärmen när man skrivit en rapport eller gjort något annat. Jag skulle verkligen rekommendera andra studenter att gå den här kursen.

Och varken Josefin, Tove, Anna eller Lotta behöver oroa sig för betyget på kursen. Examinerade denna dag gjorde lektor Bent Christensen, programansvarig, och den som för tre år sedan fick med Biologi- och geovetarprogrammet i projektet för att få en tydlig koppling till arbetslivet.
- När jag ser resultatet här i dag är det ju en fantastisk skillnad mot vad andra studenter upplever att de har lärt sig under universitetstiden. De här studenterna har verkligen lyckats med kursen. Generellt är det väldigt viktigt att hålla koll på sin kompetens, vare sig om man tänker sig att vara anställd eller starta företag. Och det här är mer än godkänt.

Redaktör: Susanne Wiklund