Publicerad: 2023-03-14 Uppdaterad: 2023-03-15, 16:08

FORTE-finansierat forskningssamarbete inom åldrande och hälsa

NYHET Under de kommande tre åren kommer Julia Schröders tillsammans med en forskargrupp att undersöka ett relativt outforskat begrepp inom åldrandeforskning, nämligen det om social svaghet och dess effekt på äldre vuxnas kognitiva hälsa.

Julia Schröders, postdoktor vid Institutionen för epidemiologi och global hälsa, och hennes forskargrupp har tilldelats 4,99 miljoner kronor av FORTE

för projektet 'Kognitiva konsekvenser av social utsatthet: en mixad metodstudie om otrygghet och motstånd hos en åldrande befolkning i Indien och Sverige'.

Ansökan lämnades in som en del av den särskilda utlysningen av FORTE och Indian Council of Medical Research (ICMR) för samarbetsprojekt inom området för medicinsk forskning, åldrande och hälsa.

- Vi är mycket glada över detta projekt. Detta anslag ger oss möjlighet att genomföra mycket relevant och aktuell forskning. Men vi ser också fram emot att etablera samarbeten med Indien och arbeta tillsammans med en grupp forskare från två starka forskningsinstitutioner i Trivandrum och Mumbai, berättar Julia Schröders.

I den tvärvetenskapliga forskargruppen ingår även Masoud Vaezghasemi och Miguel San Sebastian, också från Institutionen för epidemiologi och global hälsa samt Anna Baranowska-Rataj och Gunnar Malmberg från CEDAR. Forskarna kommer att tillämpa olika metoder och använda data som sträcker sig över Covid-19-pandemin i både Sverige och Indien.

- Jag är personligen väldigt glad över denna möjlighet, fortsätter Julia. Detta är mitt första större forskningsanslag, så det är ett viktigt steg för mig som ung forskare.

Läs mer om FORTE:s satsning på forskningssamarbeten inom Hälsa och välfärd för en åldrande befolkning i Sverige och Indien.