Publicerad: 2012-08-27

Fotoutställning Hard Rain: Whole Earth? Campus Umeå den 3-21 september

NYHET Den 3-21 september visas fotoutställningen Hard Rain: Whole Earth? på campus Umeå, Umeå universitet. Utställningen är producerad av den brittiska fotografen Mark Edwards, som fotograferat människor och miljöer i 150 länder världen över. Den tar upp frågor kopplade till klimatförändringen, befolkningsökningen och hur vi använder jordens resurser. Hard Rain: Whole Earth? handlar om vår gemensamma framtid på jorden.

Den ursprungliga delen av utställningen, Hard Rain, har sedan 2006 visats på mer än hundra platser över världen och setts av omkring 15 miljoner människor. I Umeå visas nu den helt nya delen av utställningen, kallad Whole Earth? Den är utformad som ett svar på de frågor som Hard Rain väckt hos publiken. I Whole Earth? pekar fotografen Mark Edwards på möjliga lösningar för framtidens utmaningar. Med Whole Earth? uppmanar Edwards oss alla – medborgare och makthavare – att gå från insikt och kunskap till handling och förändring.

I Sverige visas utställningen med en kortare svensk del, kallad ”Vad gör Sverige?” och för stoppet i Umeå produceras även en lokal del: ”Vad gör Umeå?”. De visar nationella och lokala goda exempel på lösningar för en hållbar livsstil, i form av intervjuer och fotografier.

Inbjudan till fotoutställningen Hard Rain: Whole Earth?

Besök med visning

För att fördjupa besöket och frågorna som utställningen tar upp erbjuder Sida guidade visningar. Visningen tar cirka 30 minuter och är gratis. Antalet visningstillfällen är begränsat. Guidade visningar sker den 3, 4 och 5 september. Boka en guidad visning här

Vid frågor, kontakta:

Miljösamordnare Åsa Bäckström, Umeå universitet, 090-786 9054, asa.backstrom@adm.umu.se
Miljöstrateg Sara Wård, Umeå kommun, 090-16 14 26, sara.ward@umea.se

Läs mer om Hard Rain: Whole Earth?

Redaktör: Annica Höglund