Publicerad: 2015-05-11

Frågvisa mellanstadieelever får svar av forskarna

NYHET Hur många galaxer finns det? Varför är glas genomskinligt? Har guldfiskar dåligt minne? Varför har fåglar två ben? Frågorna är många när femte- och sjätteklassare sätter forskarna i Levande frågelådan i arbete. Onsdag den 13 maj i Aula Nordica får eleverna kluriga svar på sina funderingar.

Rekordmånga barn, drygt 1 100 femte- och sjätteklassare och deras lärare från ett 20-tal skolor, kommer i år att besöka Levande frågelådan. De flesta klasserna kommer från Umeås närområde, längst väg åker eleverna från Vilhelmina, för att delta i arrangemanget.

– Teknik och naturvetenskap fascinerar barnen, men framförallt är det frågor om kroppen och om djur som dominerar. Rymdfrågor och aliens vill många också veta mer om. Vi gör vårt bästa för att svara, säger Lennart Johansson, projektledare.

Experiment och djurmöten
Eleverna har fått skicka in sina frågor i förväg. I Aula Nordica på Umeå universitet får eleverna sedan möta forskarna som svarar på ett urval av frågorna. I forskarpanelen ingår Catarina Rudälv, matematiker, Patrik Norqvist, rymdfysiker, Bent Christensen, ekolog, Christian Bigler, geovetare, Magnus Wolf-Watz, kemist, och Stefan Jansson, växtforskare.

På scenen visas en rad experiment och eleverna får under föreställningen dessutom möta både småkryp och reptiler.

Moderator och konferencier är Staffan Ling som medverkar för sista året.

Tid: 13 maj kl 10-12 (efter frågestunden fikar och minglar barn och lärare i Brashörnan)
Plats: Aula Nordica, Umeå universitet

Läs mer om Levande frågelådan

Intresserade journalister är välkomna att delta!

För mer information, kontakta gärna:

Lennart Johansson, projektledare, teknisk-naturvetenskapliga fakultetenTelefon: 090-786 64 78, 070-206 35 64
E-post: lennart.johansson@adm.umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog