Publicerad: 2010-05-03

Frågvisa sjätteklassare möter forskare

NYHET Hur verkar en alvedon när man har ont i huvudet? Varför blir det vulkanutbrott? Finns det liv på andra planeter? Varför är alla olika? Så kan det låta när Umeå universitet arrangerar levande frågelåda fredagen den 7 maj.

Närmare 900 sjätteklassare från 47 olika klasser kommer att besöka den levande frågelådan. Eleverna kommer till största delen från Umeås närområde, men några klasser färdas ända från Haparanda för att delta i evenemanget.
– Vi vill ge uppskattning åt barnens nyfikenhet för naturvetenskap och stimulera deras kreativitet, säger Björne Lindberg, som är projektledare.

På Umeå universitet kommer sjätteklassarna att i direkta möten med forskarna få svar på sina frågor. Majoriteten av frågorna handlar om rymden, människan och miljön. Eleverna får också inblick i vad till exempel en matematiker eller biolog gör. Moderator för den levande frågelådan i Umeå är Staffan Ling.

I forskarpanelen ingår Fredrik Almqvist, Patrik Norqvist, Stefan Jansson, Agneta Bränberg, Catarina Rudälv, Lennart Johansson, Bent Christensen och Christian Bigler. Den levande frågelådan bygger på ett samarbete mellan Göteborgs, Linköpings, Lunds, Stockholms, Umeå och Uppsala universitet samt Vetenskapsrådet.

Lokal: Aula Nordica, Umeå universitet
Tid: 7 maj kl 10.00

Intresserade journalister är välkomna att delta!

För ytterligare information, kontakta:

Björne Lindberg, projektledareTelefon: 090-786 60 56, 070-621 73 56
E-post: bjorne.lindberg@tfe.umu.se