Publicerad: 2023-12-19 Uppdaterad: 2023-12-20, 09:10

Framgångsrik provinsamling på vetenskaplig expedition på Svalbard

NYHET Postdoktor och Arctic Five fellow Audrey Schillings åkte till Svalbard för att studera Eidembukta lagun. Resan finansierades av Arktiskt centrum vid Umeå universitet.

I mitten av augusti 2023 åkte postdoktor och Arctic Five fellow Audrey Schillings till Svalbard tillsammans med ett team av litauiska havsforskare för att studera Eidembukta-lagunen. Resan finansierades av Arktiskt centrum vid Umeå universitet.

Audrey Schillings är postdoktor vid Institutionen för fysik vid Umeå universitet, samt Arctic Five fellow. Hon gick med ett team av havsforskare på en expedition till Eidembukta-lagunen på Svalbard.

Berätta om expeditionen!

– Den vetenskapliga expeditionen varade under en vecka vid Eidembukta-lagunen på Svalbard, mellan 13 och 20 augusti 2023. Den leddes av ett litauiskt team från marinforskningsinstitutet vid Klaipéda-universitetet i Litauen. Teamet bestod av forskare från Klaipéda-universitetet, ett studentteam och deras ledare från Institute of Oceanology Polish Academy of Sciences och Gdansk teknologiska universitet, en pensionerad forskare från USA, och mig själv, förklarar Schillings.

Hon fortsätter och delar med sig av mer information om lagunen.

– Eidembukta-lagunen, som ligger mellan Eidembukta-viken och Eidembreen-glaciären, expanderar varje år på grund av avsmältningen av de omgivande glaciärerna. Denna expedition var den tredje expeditionen i Eidembukta för att genomföra hydrogeologiska undersökningar av lagunen och ta prover i dess omgivningar.

Vad gjorde du under expeditionen?

Schillings förklarar att de utförde forskning både i lagunen och på land. I lagunen genom att samla in sedimentdata och göra djupmätningar, och på land genom att ta geologiska prover, e-DNA-prover, sediment och hydrologiska parametrar i flera dammar och sjöar, samt flyga en drönare för att kartlägga området med hög upplösning. Sedan efter expeditionen  sammanställdes och sorterades alla insamlade dataprover och bilder på området för forskningsändamål.

– Under expeditionen var jag en del av "landgruppen" där vi gick genom hela området och samlade in geologiska prover på flera ställen, samt e-DNA, sediment och hydrologiska prover i dammar och sjöar. Under de dagar vi samlade in e-DNA och vattenprover fortsatte vi filtrera vattenproverna när vi väl var tillbaka i lägret.

Hur hamnade du som rymdforskare på den här expeditionen?

– Jag var på Svalbard tidigare i år, i januari, på Polar Night Week i Longyearbyen. Den resan möjliggjordes också av medel från Arktiskt centrum. Där träffade jag teamet, och senare under året hjälpte jag dem med satellitbilder av området. Satellitbilderna från Sentinel-2-data som drivs av European Space Agency (ESA) användes för att planera en del av expeditionen och lyfta fram specifika områden att besöka väl på Svalbard. Jag gick med i projektet efter det.

En vecka med rikt djurliv och framgångsrik provinsamling

Schillings berättar att de under de sju dagarna vid lagunen såg nästan alla typer av vilda djur, såsom fjällrävar, många fåglar såsom lunnefåglar, kustlabbar och fjällripor, sälar, renar och Svalbards konung: en isbjörn som kom för att hälsa på teamet cirka 300 meter från lägret.

I sin helhet är Schillings väldigt nöjd med expeditionen.

– Trots flera logistiska utmaningar före och under expeditionen, och inte det bästa vädret, har vi samlat in många prover av alla typer, vilket förhoppningsvis kommer att ge fina resultat och leda till en bättre förståelse för lagunbildningen i den arktiska miljön.

Audrey Schillings
Postdoktor (tjänstledig), postdoktor