Publicerad: 2011-09-27

Framgångsrik psykolog med två artiklar i Science

NYHET Anna Stigsdotter-Neely är en av forskarna bakom en studie om hjärnträning som det tidigare i höst gick att läsa om i Science. Det är andra gången på tre år som hon är medförfattare till en artikel i vetenskapstidskriften.

– Det känns naturligtvis otroligt kul att ett arbete blir uppmärksammat, och speciellt av en sådan ansedd tidskrift. Eftersom merparten av de arbeten som publiceras i Science hör hemma i naturvetenskapen och medicinen, så är det lite extra kul att flera av författarna är fostrade vid institutionen för psykologi i Umeå.

Anna Stigsdotter-Neely är docent vid institutionen, och forskar om minnesträning för både friska och sjuka personer, särskilt äldre. Tillsammans med forskare från Karolinska Institutet, Umeå universitet, Åbo Akademi och universitetet i Åbo har hon i höst återigen publicerat en artikel i Science – den första presenterades i tidskriften redan för tre år sedan.

Högaktuellt område

En del av framgången beror på timing, menar Anna Stigsdotter–Neely. Just nu finns ett stort vetenskapligt intresse för hjärnans formbarhet, och frågor som rör hur man kan stärka minne och uppmärksamhet med hjälp av olika utmanande uppgifter är högaktuella.
– Men den främsta anledningen är förstås att vi är duktiga på det vi gör, och är generösa med att bidra med våra kompetenser. Dessutom är miljön vid Umeå center for Functional Brain Imaging ovärderlig. Och sen skadar det inte att vi har kul ihop!

Bägge artiklarna handlar om man genom att träna hjärnan kan förbättra den kognitiva förmågan, som exempelvis arbetsminnet. Den första studien från 2008 ställde frågan: Om jag övar på X, blir jag då bättre på Y? Forskarna fann två viktiga förutsättningar för att förbättring ska ske i otränade uppgifter – dels måste uppgifterna mäta samma förmåga, och dels aktivera överlappande hjärnstrukturer. Studien visade bland annat en överlappande och ökad hjärnaktivitet i striatum – en struktur viktig för arbetsminnets funktion.

Träning kan påverka hjärnans kemi

Den andra artikeln, som publicerades i augusti i år, är en uppföljningsstudie där forskarna tittar på vad en ökad aktivitet i hjärnstrukturen striatum betyder för frisättningen av signalsubstansen dopamin i området. Signalsubstansen har länge kunnat sammankopplas med en rad patologiska tillstånd och sjukdomar. Studien visar att när aktiviteten i området ökar så höjs också dopaminhalten, något som innebär att minnesträning kan påverka hjärnans neurokemi på ett väldigt avgörande sätt.

– Det är ett mäktigt fynd och kan förhoppningsvis få betydelse för behandling av exempelvis Parkinsons och demenssjukdomar, säger Anna Stigsdotter-Neely, och berättar att det är just sambandet mellan hjärnträning och förändringar i neurokemin som de framgångsrika forskarna ska studera härnäst hos dessa grupper.

Utomlands i höst

År 2008 utsågs hon till en av Umeå universitets unga framstående forskare och tilldelades ett karriärbidrag, Young Researcher Award. Just nu stortrivs Anna Stigsdotter-Neely i Philadelphia, USA, där hon ska skriva ihop några artiklar som behandlar effekter av arbetsminnesträning hos friska äldre personer. Nästan hela familjen är med, och den främsta anledningen till USA-vistelsen är att hennes man, Greg Neely, fick ett Excellence in Teaching-stipendium från STINT, och undervisar på Haverford College under hösten. Men till jul bär det av hemåt igen – till ett Umeå i vinterskrud och till Umeå universitet och institutionen för psykologi.

Läs mer om:

Anna Stigsdotter-NeelyUmeå center for Functional Brain Imaging