Publicerad: 2007-12-07

Framstående fysiker föreläser på Umeå universitet

NYHET På Nobeldagen den 10 december håller Ulf Leonhardt, University of St Andrews, en populärvetenskaplig föreläsning vid Umeå universitet. Förra året utsågs han till en av världens 50 mest betydelsefulla forskare av tidskriften Scientific American.

Ulf Leonhardt är professor i teoretisk fysik och den forskning han bedriver är bl.a. inriktad på osynlighetsmaterial, svarta hål i laboratoriet och "kvantlevitation". Han presenterade förra året häpnadsväckande resultat i tidskriften Science som visade att det är möjligt att konstruera material som är osynliga. Bara ett par månader efter publiceringen av hans artikel lyckades två forskare i ett laboratorium på Duke University i North Carolina skapa sådana material.

Föreläsningen på Umeå universitet har titeln ”Geometry light & a wee bit of magic?” och är öppen för intresserade i mån av plats. Särskilda inbjudningar har gått ut till gymnasieelever i Umeå samt studenter från fysikerprogrammet och teknisk fysik vid Umeå universitet.

Plats: Hörsal E, Humanisthuset

Tid: 10 december kl 12.00–ca:12.45

För ytterligare information, kontakta: Mattias Marklund, professor i fysik Telefon: 090–786 96 82, 0705–177 286
E-post: mattias.marklund@physics.umu.se