Publicerad: 2013-09-30

Framtiden diskuteras för akademisk coachutbildning i Norden

NYHET Nordiska nätverket i idrottscoaching träffas i dagarna i Umeå. Nätverket består av forskare och lärare från nordiska universitet som ger coaching- och idrottsvetenskapliga utbildningar.

Den 30 september och 1 oktober arrangerar Idrottshögskolan tillsammans med Pedagogiska institutionen, Institutionen för psykologi och Idrottsmedicinska enheten en träff för det Nordiska nätverket i idrottscoaching.

Målet med träffen är att diskutera forskning inom coachingområdet men framförallt att diskutera innehåll och framtid i nordiska coachingutbildningar på avancerad nivå.

- Vi är mycket glada över att få arrangera nätverksträffen här i Umeå och bidra till att öka samarbetet och kommunikationen mellan företrädare för olika lärosäten i Norden, säger Annika Johansson, representant från Pedagogiska institutionen. Hon berättar vidare:
- Det finns mycket forskning om coaching och hur denna skall förmedlas till de som jobbar praktiskt med idrottscoaching, kommer att bli en viktig fråga för nätverket att diskutera.