Publicerad: 2011-06-13

Framtidens befolkning i fokus vid internationell konferens

NYHET Varför flyttar människor, och vad innebär det för samhället att allt fler kan resa och bosätta sig över hela världen? Hur påverkar miljö- och klimatförändringar befolkningsutvecklingen? Det är några frågor som diskuteras den 14–17 juni då The 6th International Conference on Population Geographies arrangeras vid Umeå universitet.

Den internationella konferensen samlar internationella och svenska forskare från många olika vetenskapsområden, alla med det gemensamt att de är intresserade av befolkningsutveckling på regional och nationell nivå.
– Världen är under stor förändring – klimatet blir varmare, ekonomier krisar, befolkningen åldras, kommunikationer blir snabbare och rese- och migrationsregler ändras. Det är många samtida förändringar som påverkar samhälle och befolkning på olika sätt, menar Gunnar Malmberg, professor i kulturgeografi och arrangör av konferensen.

The 6th International Conference on Population Geographies arrangeras på olika platser i världen vartannat år, och har tidigare arrangerats i bland annat Hong Kong, Dartmouth i USA och Liverpool i Storbritannien. Värdar i år är kulturgeografiska institutionen och forskningsprogrammet Åldrande och livsvillkor vid Centrum för befolkningsstudier, Umeå universitet. – Forskningen i Umeå står sig mycket bra i jämförelse med internationell forskning. Vi har unika befolkningsdata, och forskningen kring den åldrande befolkningen är en av universitetets fjorton starka forskningsmiljöer, säger Gunnar Malmberg, som tror att konferensen kommer att bli både spännande och intressant.
– Det enda jag är orolig över är att forskarna från andra delar av världen inte kommer att kunna sova i våra ljusa sommarnätter, men skulle det bli kris har vi köpt in ett antal sovmasker till dem!

Konferensen är öppen för allmänheten.

Mer information om konferensenKonferensprogram

För mer information, kontakta:

Gunnar Malmberg, kulturgeografiska institutionen, Umeå universitet
E-post: gunnar.malmberg@geography.umu.se
Telefon: 090-786 5246

Elin Andersson, forskningsinformatör, Åldrande och livsvillkor, Umeå universitet
E-post: elin.andersson@ddb.umu.se

Redaktör: Elin Andersson