Publicerad: 2009-01-26

Framtidens designutbildning diskuteras på Designhögskolan

NYHET Kraven på designer ökar. Deras kompetens har blivit en grundbult i utvecklingen av innovationer och modern industri. Den 29-30 januari träffas representanter för de nordiska och baltiska designutbildningarna på Designhögskolan vid Umeå universitet för att diskutera hur framtidens designutbildning borde se ut.

Det är för tredje året i rad som de nordiska och baltiska designutbildningarna träffas i det gemensamma nätverket Cirrus. Värd den här gången är Designhögskolan vid Umeå universitet, som nyligen utsetts till framstående utbildningsmiljö av Högskoleverket.

Under symposiet kommer nya utmaningar inom designutbildning att diskuteras. Det handlar bland annat om det nära samarbete som designutbildningarna har med industrier och till vilken grad företagen ska kunna påverka innehållet i designutbildningarna. En annan frågeställning handlar om möjligheterna att integrera forskning och utbildning, eller är det så att dagens designutbildning har fått en alltför akademisk prägel? En annan intressant infallsvinkel rör socialt ansvar och professionalism. Kanske är universitet den enda plats där blivande designer kan arbeta med samhällsproblem, hur går det att försäkra sig om att denna möjlighet finns kvar även i industrisamarbeten?

Bland talarna återfinns bland annat Stina Nilimaa Wickström, chefsdesigner på Volvo construction equipment och Mikal Hallstrup, utvecklingschef på företaget Designit i Köpenhamn.

Intresserade journalister är välkomna att delta i arrangemanget.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Pete Avondoglio, professor i avancerad produktdesign, Designhögskolan, Umeå universitet Telefon: 090-786 70 67, +45 40458808
E-post: pete.avondoglio@dh.umu.se

Tapio Alakörkkö, prefekt vid Designhögskolan Telefon: 090-786 98 35, 073-620 51 51
E-post: Tapio.Alakorkko@dh.umu.se

Besök gärna Designhögskolans hemsida.

Redaktör: Karin Wikman