Publicerad: 2013-11-06

Framtidens forskningsledare finns vid Umeå universitet

NYHET Stiftelsen för strategisk forskning, SSF, har utsett ”Framtidens forskningsledare”. En av de 20 utmärkelserna går till Anna K Överby Wernstedt, forskare vid Umeå universitet. Anna K Överby Wernstedt, som forskar om striden mellan vårt immunförsvar och det fästingburna TBE-viruset, tilldelas därmed tio miljoner kronor under en femårsperiod.

– Det här är överväldigande, helt fantastiskt. Det här är ett erkännande som visar att SSF tror på det jag gör och kommer att göra, vilket i sin tur gör att jag kan utöka min forskning och ge en tryggad anställning för flera personer i mitt laboratorium, säger Anna K Överby Wernstedt, som är verksam vid MIMS; Molekylär Infektionsmedicin, Sverige, Umeå universitet.

I Sverige får närmare 300 personer diagnosen TBE varje år. Av de vuxna som blir infekterade får ungefär var tredje långvariga och ofta bestående skador. När fästingar överfört viruset till människa förökar det sig snabbt i våra celler. Redan efter två dygn är hela cellen full med virus eller så har den dött. Viruset kan gömma sina förökningsmekanismer inne i cellerna, vilket medför att cellens virusdetektiver inte upptäcker vad som händer. Viruset kan därför transporteras ut ur cellen och spridas vidare, och först då sätter cellen i gång sitt försvarsprogram, antivirala program, för att bromsa infektionen. Så, när cellen reagerar har viruset redan spridit sig.

Det här försvarsprogrammet startar genom att cellen producerar signalmolekyler, interferoner. De tar sig vidare till andra celler, varnar dem och säger åt dem att börja producera försvarsproteiner. Anna K Överby Wernstedt studerar ett av dessa proteiner, viperin, som är mycket aktivt i försvaret mot TBE. Om viperin finns i cellen före viruset kan det inte sprida sig.

Anna K Överby Wernstedts forskning handlar om hur viperin fungerar och hur det gör när det angriper virus. När forskarna vet det, kan man utveckla läkemedel som antingen triggar igång produktionen av viperin eller som gör samma saker som viperin.

SSF:s program Framtidens forskningsledare stödjer yngre, lovande forskare med ledarskapspotential. Det är bidragsmottagare i den femte utlysningen som nu har utsetts, och konkurrensen var hård med 186 sökande. Medelåldern bland dem som fått utmärkelserna i år är 36 år och andelen kvinnor är 33 procent.

Anna Överby Wernstedt kan nås på:Telefon: 090-785 09 22
E-post: anna.overby@mims.umu.se