Publicerad: 2014-04-03

Framtidens hälsovård

NYHET Framtidens hälsovård kan innebära taljournaler, hälsostödsappar, privat vårdguide, webbaserad hälsoplattform, digitalt hälsospel och individanpassade vårdmöten. Idéerna var många under Region Västerbottens idéverkstad tillsammans med Innovationsslussen och Informatik.

Hälso- och sjukvårdssektorn står mitt i ett omfattande teknikskifte, men hur hanterar vi de nya förväntningar och möjligheter som dagens teknik erbjuder?
Det var utgångspunkten i Region Västerbottens andra Idéverkstad för året, som arrangerades under tisdagen. Ytterligare en kreativ heldag som ingår i länets utvecklingsprocess Innovationsloopen och förbereder idéer till den stora kraftsamlingen i juni, Mötesplats Lycksele.

Bakom dagen stod Innovationsslussen och Institutionen för Informatik vid Umeå universitet. Rubriken: Innovativ samverkan för framtiden.

– Jag ser människor från näringslivet, kommunen och landstinget, men det gör mig glad att jag även ser en massa människor jag inte riktigt vet vilka de är ännu. Det är målet – att sätta ihop spännande team av människor med olika erfarenheter och kompetensområden – det är en nyckel till nytänkande, sa processledaren Carl-Johan Orre inledningsvis.

Dagen på Fabriken på Sofiehem inleddes med frukost och kaffe till de cirka 50 deltagarna och snart fick de en presentation av processledarna, nämnde Carl-Johan Orre och Karin Danielsson Öberg, båda från Institutionen för Informatik på Umeå universitet. De gjorde en omvärldsanalys av situationen i vårdsektorn, samt gav en bild av vilka möjligheter och utmaningar ny teknik erbjuder.

– Vi vill diskutera hur vi bäst kan använda oss av ny teknik, som stöd för samverkan och interaktion, inom och mellan organisationer och även inom och mellan professioner. Den ska förbättra och förenkla, inte krångla till. Idag söker vi inte efter futuristiska visioner utan rimliga lösningar som förbättrar vardagen redan idag, sa Karin.

Läs mer om dagen på InfoTech Umeå.

Redaktör: Mikael Hansson