NYHET
I höst arrangerar Umeå universitet två högaktuella konferenser med fokus på framtidens matvanor, hälsa och skolans roll i måltidspedagogik. Både forskare, pedagoger, beslutsfattare och andra intresserade välkomnas till mötesplatser som kombinerar vetenskap, praktik och samhällsperspektiv.
Under september och oktober står matens roll i samhället i centrum vid två konferenser som tar upp aktuella frågor ur både forsknings- och tillämpningsperspektiv. Den ena fokuserar på växtbaserad fermentering och hållbar matproduktion och den andra på måltider och lärande i skolmiljöer. Båda konferenserna arrangeras av Institutionen för kost- och måltidsvetenskap vid Umeå universitet och välkomnar såväl nationella som internationella deltagare.
8 september - Internationellt symposium om växtbaserade fermenterade livsmedel
Symposiet "Plant-Based Fermented Foods: Present and Future" samlar forskare och experter inom mikrobiologi, fermentering, nutrition, samhällsvetenskap och konsumentbeteende. Dagen är en del av det EU-finansierade projektet HealthFerm, och erbjuder ett tvärvetenskapligt program med keynote-föreläsningar, forskningspresentationer och nätverkande. Teman som lyfts under dagen är mikrobiella processer, hälsoeffekter, konsumentinsikter och etnografiska perspektiv på fermentering. Gästföreläsare: - Associate Professor D. Giacalone: Mångsidiga uppfattningar: Hur sensorisk kvalitet och personliga faktorer påverkar acceptansen av (fermenterade) växtbaserade livsmedel - Professor D. Nielsen: Förbättring av näringsvärde och ätkvalitet hos växtbaserade fermenterade livsmedel med hjälp av Bacillus och mögelsvampar
10 oktober - Nordisk konferens om mat, måltider och lärande i skolan
Den nordiska konferensen "Mat, måltider och lärande i skolan" riktar sig till forskare, pedagoger och beslutsfattare med intresse för skolmåltidens roll i undervisning, hälsa och hållbar utveckling. Deltagande kan antingen vara på plats i Umeå eller delta digitalt via Zoom. Fokus ligger på både utmaningar och möjligheter kring skolmåltider, lärandemiljöer och samverkan mellan forskning och praktik.