Publicerad: 2013-09-04

Framtidens nyhetstjänst är Henrics utmaning

NYHET Henric Englund, datavetare från Umeå universitet, bygger system som skannar av internet efter nyheter. Resultatet ska bli ”Sveriges mest kompletta nyhetsupplevelse”, enligt företaget Omni som i höst lanserar en helt ny nyhetstjänst.

– Det här är något helt nytt som vi bygger, säger Henric Englund, backend-utvecklare på Omni, en helt ny nyhetstjänst som ägs av Schibsted-koncernen och kommer att lanseras under hösten 2013 i form av en Iphone-app.

Henric Englund har en examen från teknisk datavetenskap, en femårig civilingenjörsutbildning vid Umeå universitet och menar att utbildningen gav honom ett förhållningssätt som är viktigt för en utvecklare.

– Jag jobbar kanske inte med de tekniker vi höll på med då, men jag lärde mig ett förhållningssätt, att tänka på rätt sätt. Det handlar om en förståelse på ett djupare plan, betonar Henric Englund eftertänksamt och menar att kurser i distribuerade system och SOA, serviceorienterad arkitektur, har varit mycket givande för det han håller på med idag.

Som utvecklare ingår Henric Englund i ett för nyhetsmedia rätt så unikt team där journalister arbetar sida vid sida med it-utvecklare. Det är ett litet gäng men visionen är stor. Teamet som består av nio journalister, nio it-utvecklare och två designers ska bygga ”Sveriges mest kompletta nyhetsupplevelse”.

Nära redaktionen

Ett besök i Omnis lokaler på Kungsholmen i Stockholm bekräftar bilden av det tajta gänget som vill skapa något nytt. Apputvecklarna och en backend-ansvarig som Henric jobbar mycket nära redaktionen. Det är bara fyra, kanske fem meter mellan deras bord vilket innebär att alla kan ha omedelbar kontakt med varandra om något inträffar.

– Vi utvecklare ska underlätta redaktionens arbete, säger Henric Englund. Det innebär att backend-systemet måste vara byggt så att det kan kombinera automatisk maskinell textanalys med den handpåläggning som redaktörerna gör när de läser texterna och sätter sin kvalitetsstämpel på innehållet som visas i den app som Omnis läsare kan använda.

Skannar av internet

Henric reser sig och går fram till en rittavla för att illustrera vad han som backend-utvecklare gör.
Längst ner ritar han ett moln. Där finns internet varifrån en stor del av världens nyhetssajter i realtid bevakas i jakt på nya relevanta nyheter. Efter textanalys och kategorisering av nyheterna sparas de i Omnis databas. Därefter presenteras de för redaktörerna som slutligen avgör vilka nyheter som ska väljas ut för journalistik bearbetning. För läsarna presenteras sedan nyheterna i Omnis egenutvecklade app, en app som när detta skrivs fortfarande är på betastadiet och testas för fullt av en grupp användare.

– Vi förlitar oss på databasen och ett distribuerat system för kommunikation mellan olika servrar. Vi har byggt allt från scratch, och vi har byggt smart så att inget ska gå sönder.

Analysera och extrahera data

– Det kluriga är att kunna analysera data och extrahera det som är nyhetstexter men lämna reklam och annat utanför så att det material som redaktörerna får håller så hög kvalitet som möjligt, förklarar Henric.

– Om en artikel handlar om Husby-upploppen så vill vi gruppera den tillsammans med andra liknande artiklar. Men vi vill däremot kanske inte ha med en nyhet som handlar om att en ny pizzeria öppnat i Husby. Det är en utmaning att skapa ett system som kan analysera nyheter så bra och förstå vad de handlar om, säger Henric Englund.

– Redaktionen har ett specialutvecklat CMS, publiceringssystem, där de får in all världens nyheter. Går det sönder hamnar också det på mitt bord, säger Henric Englund med ett leende.

Rensar i databasen

Hur ser då en arbetsdag ut för en backend-utvecklare på Omni? Henric berättar att samma dag som intervjun görs ska han rensa bort gamla nyheter ur databasen. Det görs än så länge manuellt men man har planer på att automatisera detta med exempelvis ett time to live-värde som begränsar hur länge en nyhet får finnas kvar i systemet.

– Vi kan inte spara all data från internet i all evighet. Vi måste kunna kasta saker när de inte längre är aktuella.

Och när han är klar med det? Då ska Henric se över så att servrarna kommer att klara den ökade trafiken när betatjänsten går upp i skarpt läge och görs tillgänglig på Apples App Store. För när den blir publik räknar man kallt med att belastningen kommer att öka avsevärt med fler anrop till databasen och då måste allt bara fungera.

Utvecklar och har ansvar

Henric berättar att Omni jobbar utifrån en så kallad DevOps-metod som innebär att utvecklarna inte bara programmerar utan också är ansvariga för driften.

– Det är vi utvecklare som har beredskap för att allt ska fungera. Det är bra för det innebär att man skriver mer genomtänkt kod med hög kvalitet eftersom det är vi själva som får ta smällen om något händer.

– Det är ganska vanligt i start up-företag att man jobbar på det sättet.

Redaktör: Mikael Hansson