Publicerad: 2013-05-06

Framtidens Umeå Airport – Designstudenter söker lösningar för bättre taxitrafik

NYHET Studenterna vid Designhögskolans program IDI, Industrial Design Intensive, har under fyra veckor fördjupat sig i resenärernas upplevelser till och från Umeå Airport. Onsdagen den 8 maj presenterar de sina lösningar för hur flödet av taxibilar och resenärernas helhetsupplevelser i samband med ankomst och avgång skulle kunna se ut i ett framtida Umeå.

Umeå Airport slog upp portarna 1962 och har i dag cirka 980 0000 passagerare. Flygplatsen expanderar varje år och med målet att Umeå år 2050 kommer ha 200 000 invånare behöver man också förbereda sig för att klara en större kapacitet resenärer.

– Redan idag är situationen inte optimal. Många förbokar taxi men i praktiken är det ett mindre kaos då resenärerna anländer till Umeå, berättar Bengt-Ove Lindgren, flygplatschef på Umeå Airport.

I projektet, som är initierat av Designhögskolan, har studenterna fått gå in i rollen som resenärer. De har funnits på plats på Umeå Airport för att själva uppleva vad som händer från att man står vid bagagebandet för att hämta sin väska till dess att man når sin slutdestination.

– Studenterna har arbetat med vad vi kallar ett tjänstedesignprojekt. De har fått analysera problematiken idag och sökt lösningar för ett framtida Umeå. De har gått in och tittat på problematiken utifrån en värd, dvs. någon som bjudit in någon till Umeå, en turist, en bokare eller en pendlare, berättar Linda Bogren, interaktionsdesigner och kursansvarig.
– Mycket handlar om utformningen av en plats och flödet av taxibilar där kunden ska få en bra upplevelse. Ofta landar flygen ungefär samtidigt och detta påverkar också logistiken, fortsätter Lina Bogren.

Onsdagen den 8 maj presenterar IDI:s studenter projektet för inbjudna gäster och press. På plats utöver Designhögskolans studenter och dess kursansvarige Linda Bogren är representanter från Svenska Taxiförbundet och Swedavia.

Tid: Onsdag 8 maj, kl. 09.00–10.30

Plats: Röda rummet, plan 2.

För mer information, kontakta gärna:

Linda Bogren, interaktionsdesigner och kursansvarig, DesignhögskolanTelefon: 090- 786 68 79E-post: linda.bogren@dh.umu.sePetra Käck, kommunikatör, DesignhögskolanTelefon: 090-786 71 56, 072-531 70 53
E-post: petra.kack@umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog