Publicerad: 2009-01-26

Från examensarbete till programvara för kreativ fysikutbildning

NYHET Nyligen presenterades Algodoo, resultatet av ett examensarbete i datavetenskap, i London på världens största mässa för utbildningsteknik. Programvaran säljs nu av Algoryx Simulation AB, som är ett avknoppningsföretag från Umeå universitet.

Text: Karin Wikman

Algodoo är en programvara som simulerar tvådimensionell fysik, där målet är att skapa en kreativ och interaktiv utbildningsmiljö. På ett lekfullt sätt, med paralleller till tecknade serier, levandegör programvaran den fysik vi använder för att förklara vår värld. Algodoo är designad för att uppmuntra unga att lära sig via lekfullt skapande.

– Det är lite en dröm som gått i uppfyllelse att skapa ett verktyg som bygger på barns egen kreativitet, begåvning och motivation att lära sig. Vad vi kanske inte räknade med var att Algodoo också skulle locka fram barnet hosalla oss andra! säger Kenneth Bodin, vd för Alogoryx Simulation och verksam vid High Performance Computing Center North, Umeå universitet.

Produkten härstammar från Algoryx föregångare Phun, som gjordes fritt tillgänglig för icke-kommersiell användning under testperioden. Phun har blivit en överväldigande succé och har genererat 1,5 miljoner nedladdningar, över 13 000 användarskapade scener och tusentals underhållande videoklipp på YouTube. Bland användarna återfinns barn, studenter, animatörer, lärare och science centers. Konceptet är en avknoppning från forskning vid Umeå universitet, där Emil Ernerfeldt utvecklade den första versionen i sitt examensarbete vid den datavetenskapliga institutionen, under handledning av Kenneth Bodin.

– Jag ville skapa en applikation som tar fram kreativiteten hos oss människor, där alla kan realisera sina idéer på ett snabbt och enkelt sätt, säger Emil Ernerfeldt, som nu leder programmeringen av Phun och Algodoo på Alogryx. Algodoo är optimerad för Intels nya skoldator Classmate PC.

– Detta är en väldigt spännande plattform för oss att arbeta med, bland annat eftersom det är en intressant affärsmodell. Vi tror att Intels classmate PC kan bidra till nya applikationer inom utbildning, på samma sätt som spelkonsoler har gjort för underhållningssfären. Detta skapar en ny spännande marknad som i slutändan är väldigt fördelaktig för undervisning, säger Kenneth Bodin.

I Algodoo kan användaren rita sina egna fysikscener. På Classmate PC görs detta via en tryckkänslig skärm och en digital penna, och det går också skapa modeller med en webbkameran, och via den inbyggda accelerometern kan användaren interagera med simuleringen genom att luta på eller röra sin notebook.

Små barn kan använda Algodoo för att rita och fysiken levandegör sedan deras teckningar. Utifrån detta kan de lära sig fundamentala delar av fysiken såsom rörelse, krafter, massa och densitet. Äldre barn kan konstruera virtuella experiment som illustrerar de fysiklagarna, till exempel energins oförstörbarhet. De kan också bygga avancerade och innovativa maskiner eller skapa en animation för att berätta en historia.

Mer läsning:

Phun på YouTube
Programmet Phun gör fysik begriplig
Utforskar fysikens lagar med virtuell lekstuga
Här är programmet som ska förändra fysiklektionen
Algodoos hemsida

För ytterligare information, kontakta:

Kenneth Bodin, vd och verksam vid High Performance Computing Center North, Umeå universitet.
E-post: kenneth@algoryx.se
Telefon: 090-786 9655, 070-631 5520