Publicerad: 2014-04-14

Från idé till realitet - museologstudenter bjuder in till vernissage!

NYHET I morgon tisdag klockan 13.00 öppnar vernissagen! I vår har fem grupper arbetat med teman som ”Leonardo Da Vinci- då och nu”, ”Otrygga platser – vad är du rädd för?”, ”Sanning, lögn eller propaganda”, "Naturens geometri" och ”Från freakshow till förnedringstv”.

Studenterna vid Programmet för museer och kulturarv har varje vårtermin en kurs som heter Utställningsteori och analys. En av examinationsuppgifterna utförs som ett projektarbete i grupp där de skapar en utställningsidé i både manus och modell i enlighet med praktiskt museiarbete.

Såhär presenterar grupperna sina respektive teman:

Den exponerade människan - Från freakshow till dagens förnedringstv.

Vi har i alla tider förundrats och förfärats över det som skiljer sig ifrån vår egen vardag och normalitet. Den viktorianska mänskliga ”freakshowen” byggde en underhållningsmarknad kring det abnorma. Showerna visade upp annorlunda människor som publiken beskådade med skräckblandad förtjusning. Vår fascination för det avvikande har yttrat sig på olika sätt genom historien, men när övergår vår nyfikenhet till att vara oetisk?

Vårt förhållande till underhållning som nedvärderar människor har förändrats genom tiden, och idag är det TV:n som är den stora scenen för den häpnadsväckande underhållningen.

Naturens geometri

Vi välkomna dig till att kliva in i en värld av mönster och former som västvärldens akademiker har valt att beskriva som ”matematiska”.

Det vi kommer att visa dig i vår utställning är att dessa former inte bara rör matematiker och yrkesmänniskor, utan de finns runt oss alla. Vi vill bjuda in dig till att upptäcka dessa finurliga mönster, och kanske till och med fascineras. Här hittar du mönster i design, från en tid före matematiker kunde beskriva dem. Du hittar strukturer i naturen som kan vara ögon öppnande. Men framför allt kommer du att få en uppfattning av hur dessa mönster finns runt just dig.

Otrygga platser
- Vad är du rädd för?

Det finns platser som man efter solnedgången helst undviker var man än bor. I denna utställning vill vi belysa människors känsla av otrygghet som infinner sig i just i stadsmiljö. Var kommer denna rädsla ifrån och hur kan man göra dessa platser tryggare?

I de olika paren hörlurar får du följa fem olika personer i staden: fotbollskillen Melvin, tonårstjejen Ellinor, den rullstolsburne Niklas, pensionären Lilly och gymnasisten Mahmoud. Kanske känner du igen dig i flera av dem. När du har gått ett varv kan du ta ett annat par hörlurar och gå igen. Du kan också välja att ta del av berättelserna i häftena.

Då och då kommer du få makten i din egna händer att göra en plats tryggare. Ta chansen att styra över ljus och färg.

Ta nu dina första steg på din och en annan persons resa i staden. Välkommen till Otrygga platser.

Sanning, lögn eller propaganda?

Många förknippar propaganda med krig och diktaturer men ordet kan användas för att beskriva processer som pågår än idag i radio, på TV och på Internet. Propaganda finns också i tal och i form av symboler. Vad är sant och vad är falskt? Kanske är det inte alltid så lätt att avgöra?

I den här utställningen kan du följa propagandan genom historien. Låt dig bli berörd och fascinerad av hur stor effekt som bilder och ord kan ha på oss. Du får även möjlighet att själv testa att utöva propaganda genom tal, skrift och bilder.

Leonardo da Vinci – Då och nu

Renässans betyder återfödelse. Det var en kulturell rörelse och ett återupptäckande av antikens ideal i konst och vetenskap. Under denna tid hände mycket inom konst, vetenskap, filosofi, astronomi och politik.

Renässanskonstnären Leonardo da Vinci föddes i staden Vinci, Italien. Modern var bondflicka och fadern var notarie. Da Vinci föddes utomäktenskapligt och hans far gifte sig med en annan kvinna. Fadern tog med honom till staden Florens och satte honom i lära hos konstnären Andrea del Verrocchio. Florens var under renässansen ett ledande kulturcentrum. Innan lärlingstiden var slut överträffade da Vinci sin lärare i måleri. Under årens lopp arbetade han med konst, vetenskap, matematik, anatomi, ingenjörskonst och mycket annat. Det finns inte många bevarade konstverk av honom idag då han experimenterade mycket med nya tekniker som inte alltid fick lyckade resultat. Han slutförde sällan sina projekt. Idag anses Leonardo da Vinci vara ett universalgeni vars idéer var långt före sin tid.

Vad är det som gör att han än idag figurerar i såväl tv-spel som i serier? Hade vi kommit lika långt i vår utveckling utan hans uppfinningar?

Vernissagen äger rum i morgon tisdag mellan 13.00-15.00 på Universitetsbiblioteket, Umeå universitet.

Utställningen står kvar till och med 28 april och kan ses under bibliotekets ordinare öppettider.

Varmt välkomna!

Läs mer om Programmet för museer och kulturarv

Se fler bilder ur utställningen

Redaktör: Therese Högberg