Publicerad: 2012-04-26

Frankrikes ambassadör träffade Språkstudiers forskare

NYHET Ambassadör Jean-Pierre Lacroix var den 12 april på besök i Umeå. Han träffade både politiker och kulturansvariga från regionen samt franska forskare från bland annat språkstudier.

Ambassadören togs inledningsvis emot av kommunalråd Marie-Louise Rönnmark och Jan Björinge, konstnärlig ledare för Umeå 2014. Under detta möte besökte ambassadören det nya bildmuseet, som ska invigas den 19 maj.
Besöket fortsatte med en föreläsning av ambassadören vid Umeå universitet på temat det franska presidentvalet. Inför en studentpublik presenterade ambassadören det franska valsystemet, och belyste de huvudsakliga debattfrågor som diskuterats i detta val och svarade på frågor. Efter konferensen besökte ambassadören Umeå Plant Science Center och mötte franska forskare från bland annat Språksudier. Under mötet diskuterade ambassadören skillnaderna mellan forskningsstrukturerna i Frankrike och i Sverige.

Foto: Eva-Maria Diehl

Redaktör: Elin Andersson