Publicerad: 2011-03-21

Fridas dialog med läsarna det viktiga

NYHET Frida Berglund har gjort stor succé med inredningsbloggen Trendenser, tidigare kallad Husmusen. När hon i Umeå föreläste om bloggande och företagande var dialogen med läsarna en av de saker hon lyfte fram.

Bildtext: Frida Berglund föreläste om sin blogg Trendenser för studenter och företagare i Umeå.

Knökfullt och mängder av studenter, främst kvinnor, bänkade sig när Uminova Innovation bjöd in till föreläsning med Frida Berglund om hur ett framgångsrikt bloggande kan bidra till lyckade affärer för ett företag.

Och Frida Berglund ville gärna dela med sig när hon nu kom tillbaka till sin studiestad där hon pluggat ekonomi vid Umeå universitet. Idag arbetar Frida på reklambyrån Forsman & Bodenfors men för den stora allmänheten är hon främst känd för sin inredningsblogg Trendenser som hon bland annat vunnit Aftonbladets stora bloggpris 2008 och blivit nominerad i Veckorevyn Blog Awards 2009. Populariteten är enorm med 46 000 läsare i veckan vilket gör att Frida med Trendenser får en stor kontaktyta med inrednngsintresserade och inte minst uppdragsgivare.

Kontakt med sina läsare

Den här dagen kommer hon direkt från en inspelning med SVTs Gokväll Lördag där hon visat dukningstips på temat vintagetrender. När hon skriver om inspelningen på sin blogg märks det att hon har en nära och direkt kontakt med sina läsare. När några av dem kommentarer tv-inslaget med orden ”Du var kanon o rosorna jättefina!”, ”Jag vill se mer av de där pappersrosorna!” och ”Såg dig på tv! Älskar dina idéer”, så svarar hon genast.

”Tack snälla för era fina ord. Det lugnar kaninhjärtat lite! Även om det är otroligt kul så är det ju alltid pirrigt att se sig själv i rutan”, skriver Frida Berglund tillbaka.

Sociala medier en dialog

– Sociala medier är en dialog mellan individer. Det är detta som är styrkan, förklarar hon för de som kommit till hennes föreläsning. När hon ställer en öppen fråga till dem om hur många som har en affärsidé som de vill driva syns många händer i luften. Att de dessutom vill använda internet och sociala medier som ett verktyg för sitt företagande var lika självklart.

Frida Berglund kan inte annat än stötta dem i detta när hon berättar om hur nätet blev en viktig del i hennes egen framgång.

– Word of web har en mycket starkare kraft än word of mouth. Ett omdöme på nätet fastnar på Google och blir bara starkare och starkare. Men det innebär också att det negativa förs vidare, förklarar hon.

Ha stora öron

Ett framgångsrecept är därför att ha nära kontakt med sina läsare, menar Frida Berglund, och hon understryker vikten av att förstå vad ens läsare eller kunder vill ta del av. Ett av hennes tips är därför att ha stora öron och själv vara generös med information och bemöta kritik. Att dessutom tänka igenom vad man vill blogga om och för vem är en viktig grundsten.

– Att arbeta med sociala medier är som att skaffa sig en trädgård. Tänk på att vattna och kom ihåg att det tar tid.

För Frida Berglund har bloggandet fört med sig att hon fått ett mycket stort nätverk och hon ingår i en grupp av mode- och inredningsbloggare som också träffas fysiskt vid olika tillfällen. Men främst är det kontakten med läsarna, de flesta kvinnor, som märks av på bloggen. Med dem kan hon ha en kontakt och dialog som gör att hennes företag kring inredning kan fortsätta växa.

Glad återkomst

Hur viktig dialogen är märks inte minst när hon efter en paus på något år från bloggandet återkommer i början av 2008 med nya namnet Trendenser och ny layout på bloggen. Genast fylls kommentarsfälten av positiva lyckönskningar. Signaturen Cecilia utbrister: ”Jippie!! Du är så saknad och efterlängtad!” och Camilla skriver: ”Eftersom jag fyller år idag får jag nog säga att det här var en av de bästa födelsedagspresenter man kan få. :) Jätteroligt att du är tillbaka Frida, så många har inspirerats av dig!.”

Det blir till ett överväldigande bemötande med nästan 100 glada kommentarer som Frida tar chansen att besvara med orden ”Tack för alla snälla kommentarer! Vad roligt att ni uppmuntrar mig så :-) Det känns jätteroligt!”.

Just denna uppmuntran och inspiration fick nu de många som kommit i Umeå för att få lyssna på Fridas tips och säkerligen fick hon efter föreläsningen ytterligare några läsare till sin blogg att ha dialog med.

Text och foto: Mikael Hansson

Redaktör: Mikael Hansson